Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft een goed derde kwartaal achter de rug. Ondanks de goede resultaten kreeg het aandeel op de beurs toch een tik, omdat analisten een nog hogere omzet hadden voorspeld.
Sterke prestaties op thuismarkt
De omzet van Nike ging in het derde kwartaal met 7,6% de hoogte in en kwam zo uit op iets meer dan 8 miljard dollar (7 miljard euro). Analisten hadden echter een omzet van 8,2 miljard dollar (7,3 miljard euro) verwacht.
Op vlak van winst deed Nike het dan weer wel beter dan de verwachtingen: analisten gingen uit van een winst van 49 cent per aandeel, maar dankzij een stijging van 20% klom de winst naar 55 cent per aandeel, of 950 miljoen dollar (850 miljoen euro).
In de groeimarkten daalde de omzet met 8%, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door sterke prestaties in China en Noord-Amerika. In China steeg de omzet met 22,6%, terwijl een sterke vraag naar basketbalmerken LeBron en Jordan in Noord-Amerika zorgden voor een omzetstijging van 13%.
Nike verwacht dat de omzet over het volledige jaar met 10% zal stijgen. Voor het huidige kwartaal heeft het alvast 12% meer bestellingen voor schoenen en kleding gekregen ten opzichte van een jaar eerder.