Verlies verdrievoudigd
Ondanks de sluiting van 158 winkels en het ontslag van vijftien percent van het Europese werknemersbestand blijven de verliezen maar toenemen: het totale verlies voor het afgelopen jaar klokte af op 860 miljoen dollar (576 miljoen euro), drie keer hoger dan het jaar voordien. Het ligt bovendien ook nog een pak hoger dan wat analisten hadden voorspeld (547 miljoen dollar of 384 miljoen euro).
In totaal heeft Billabong International dertien merken, die ondertussen in totaal slechts 90 miljoen Australische dollar (60 miljoen euro) waard zijn: een schril contrast met de waarde in december 2011 (411 miljoen euro) en het toppunt in 2007 (3,8 miljard dollar of 2,5 miljard euro). Het Billabong-merk wordt door het bedrijf zelf als ‘waardeloos’ omschreven, net zoals Element (skateboards) en Palmers (surfaccessoires).
De aandelenkoers heeft na de bekendmaking van de cijfers ook klappen gekregen: het aandeel dook 5,3 percent omlaag tot een waarde van 53,5 dollarcent (0,35 euro) per aandeel. In het afgelopen jaar is het aandeel al 36 percent van diens waarde kwijtgespeeld.
Moeilijke toekomst
De verkoop van West 49 en DaKine hebben wat ademruimte opgeleverd, maar recent afgesprongen gesprekken met het Sycamore Consortium dat 60 cent per aandeel bood, zijn weinig hoopgevend. Billabong erkent dat het een ’tumultueus jaar’ is geweest, maar men ziet de toekomst wel hoopvol tegemoet.
Herfinanciering van de schuld zou 95 miljoen euro aan intresten kunnen besparen over de komende vijf jaar, al blijft Billabong dan nog diep in de schulden zitten. De nettoschuld staat nu op 138 miljoen euro, een stijging van 28 percent over het afgelopen jaar. In de afgelopen twee jaar heeft Billabong nu 760 miljoen euro nettoverlies geleden, hoger dan de totale winst in de acht jaar voordien (735 miljoen euro).