Takko Fashion heeft een sterk halfjaar achter de rug. De Duitse textieldiscounter zet nu in op verdere groei, ook op nieuwe Europese markten.
Winstsprong en herfinanciering
In de periode van februari tot juli haalde Takko Fashion een recordomzet van 635 miljoen euro, ook al betekende het maar een bescheiden groei van 2%. De formule opende echter nauwelijks nieuwe winkels, dus was quasi alle groei like-for-like. De gecorrigeerde EBITDA maakte bovendien een sprong van 59% naar 97 miljoen euro, wat zorgde voor een winstmarge van 15%.
Takko heeft onlangs ook een herfinanciering afgerond. De nieuwe afspraken omvatten onder andere een verlenging van de kredietlijnen met vijf jaar – die liepen normaal in 2025 en 2026 af – en de uitgifte van een obligatielening van 350 miljoen euro. CEO Martino Pessina ziet de succesvolle herfinanciering als een bevestiging van het marktvertrouwen in de groeistrategie van het bedrijf.
Focus op expansie
Nu de Duitse kledingdiscounter dankzij de herfinanciering meer zekerheid en financiële slagkracht heeft, richt nieuwe CEO Martino Pessina zich op verdere expansie. Hoewel de focus op de Duitse thuismarkt ligt, ziet het bedrijf ook kansen om uit te breiden naar nieuwe markten in Europa.
In 2023 kwam een groot deel van de aandelen in handen van de kredietverstrekkers in ruil voor een schuldsanering. Toen was het al de bedoeling om in te zetten op Europese expansie. De discounter heeft ongeveer 2.000 winkels in 17 landen. In het afgelopen boekjaar 2023/24 draaide de keten 1,27 miljard euro omzet.