Omzet en winst blijven onder de verwachtingen bij H&M Group. De impact van externe factoren was groter dan verwacht, maar de retailer put moed uit een goed onthaalde herfstcollectie en de samenwerking met Charli XCX.
Marge krimpt met 10%
De modegroep achter merken als H&M, Cos, Weekday, & Other Stores en Arket realiseerde in het derde kwartaal van zijn boekjaar een omzet van 59 miljard Zweedse kronen (5,2 miljard euro), wat iets minder is dan een jaar eerder. Ook de winst, die uitkwam op 3,5 miljard Zweedse kronen, bleef onder de verwachtingen.
“Externe factoren hadden een grotere impact op onze inkomsten en onze inkoopkosten dan we hadden verwacht”, zegt CEO Daniel Ervér. Onder andere slecht weer en hogere marketingkosten spelen de retailer parten. Daardoor zal de operationele marge dit jaar zo’n 10% lager zijn.
Toch wijst de topman ook op hoopgevende signalen: na een zwakke start trok de omzet tijdens de zomer weer aan, en september was uitstekend. De herfstcollectie wordt goed onthaald door klanten en krijgt veel weerklank op sociale media. Veel verwacht het modebedrijf van de nieuwe campagne, met Charli XCX als boegbeeld. H&M wil meer Beauty-flagshipstores openen, gaat eind dit jaar van start in Brazilië en opent dit najaar digitale winkels op de Chinese marktplaatsen Douyin en Pinduoduo.