RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AdidasNike
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie DuitslandVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Terugkrabbelend Nike geeft Adidas vleugels

icon
Mode12 juli, 2024
Shutterstock

Adidas lijkt te profiteren van de huidige terugval bij rivaal Nike en verwacht een robuust tweede kwartaal met de hoogste winstmarge in drie jaar. Het contrast is groot met Nike, dat recent een daling van de jaaromzet voorspelde en weer de gratie van de retailers zoekt.

Terug van weggeweest

Na het Yeezy-fiasco zit het Adidas eindelijk mee: zijn lage Samba- en Gazelle-sneakers zijn plots weer erg populair dankzij nieuwe kleuren en beperkte edities. De online zoekopdrachten naar “Adidas Samba” zijn de afgelopen twaalf maanden wereldwijd sterk gestegen en hebben zelfs de zoekopdrachten naar “Nike Air Force 1” overtroffen.

Analisten verwachten dat de Duitse sportkledinggigant een winstmarge van 51,4% zal rapporteren voor het tweede kwartaal, de hoogste in drie jaar, en een omzetstijging van 4,5% naar 5,6 miljard euro.

Nike wil groothandel terug

Nike heeft zijn vooruitzichten voor het komende fiscale jaar 2025 daarentegen verlaagd, na tegenvallende resultaten in het vierde kwartaal van boekjaar 2024. Het sportieve merk verwacht nu dat de omzet rond de 5% zal dalen, met in de eerste jaarhelft zelfs een daling in de hoge enkele cijfers.

Niet alleen blijkt Nike minder innovatief dan voorheen, maar de direct-to-consumerstrategie breekt het bedrijf zuur op. Met veel bombarie knipte de sportgigant sinds 2018 de banden door met heel wat verkooppartners, zoals Foot Locker en Amazon, maar nu komt het bedrijf daarop terug. Het bedrijf heeft voormalig topman Tom Peddie opnieuw aangesteld om de groothandelsrelaties te versterken, de banden met Foot Locker zijn weer aangehaald en er wordt zelfs al volop gespeculeerd over een terugkeer naar Amazon. De groothandelsverkopen stegen in het vierde kwartaal overigens met 8%.

Meer concurrentie

Een nadeel van de terugtrekking uit veel verkooppunten is echter dat Nike zo onbedoeld de deur openzette voor kleinere merken. De leemte die Nike achterliet, werd gretig opgevuld door opkomende labels zoals Hoka, Lululemon, New Balance en On Running, die samen een marktaandeel van 35% hadden in 2023.

Hoewel Adidas momenteel dus profiteert van de zwakte van Nike, blijven er uitdagingen op de markt. De vraag in China blijft zwak en de concurrentie neemt toe. Analisten waarschuwen ook dat de “gouden tijden van zeer hoge marges” niet snel zullen terugkeren, ondanks belangrijke sportevenementen zoals Euro 2024 en de Olympische Spelen die de vraag naar sportkleding ongetwijfeld stimuleren.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN