Pimkie-CEO Sandrine Lilienfeld houdt het na amper vijf maanden al voor bekeken. Haar visie en die van de nieuwe eigenaars bleken onverenigbaar.
“Zeer verschillend standpunt”
Lilienfeld maakt op LinkedIn zelf bekend dat ze al stopt bij Pimkie, na wat ze zelf het kortste avontuur uit haar carrière noemt. De CEO was pas sinds eind februari aan het roer van de modeketen, die toen werd overgenomen door een consortium van drie bedrijven. De Turkse textielfabrikant Ibisler Tekstil kocht het noodlijdende Pimkie samen met de Franse afdeling van Lee Cooper en het merk Kindy.
Voorheen was Pimkie eigendom van Auchan-familie Mulliez, maar die gooide in 2022 de handdoek in de ring. In samenspraak met crisismanager Philippe Favre besloot de eigenaarsfamilie dat er zulke grote investeringen moesten gebeuren om het bedrijf terug op de rails te krijgen, dat er beter een overnemer werd gezocht.
Meteen was dus duidelijk dat er fors geherstructureerd zou worden, maar over hoe dat moet gebeuren blijken Lilienfeld en de nieuwe eigenaars “een zeer verschillend standpunt” te hebben. Ze heeft het, enigszins bitter, over tegenstrijdige managementwaarden en onverenigbare wereldbeelden. Eind maart kondigde Pimkie aan bijna een kwart van alle winkels te sluiten en 257 banen te schrappen.