De liquidatieverkoop die een week geleden van start ging bij Bristol, heeft een ware stormloop op de schoenwinkels veroorzaakt, blijkt uit nieuwe passantendata. Eén bezoeker op vier blijkt klant bij een directe concurrent.
Een half miljoen bezoekers
Op donderdag 6 juni, de eerste dag van de uitverkoop, kreeg Bristol zo’n 180.000 bezoeken over de vloer. Dat is vier keer meer dan op een gemiddelde donderdag in mei. De stormloop hield aan tijdens het weekend: de schoenwinkelketen trok in totaal bijna een half miljoen bezoekers, drie keer meer dan het gemiddelde gemeten over de overige mei-weekends. Dat blijkt uit een analyse van de bezoekersaantallen in de winkels door de Gentse locatietechnologie-specialist Accurat.
De liquidatieverkoop lokte niet alleen trouwe Bristol-klanten die nog een laatste keer hun slag wilden slaan, maar ook nieuwsgierige klanten van elders. Eén op de vier Bristol-bezoekers had als laatste bezoek voor de uitverkoop bij Torfs, VanHaren of Pronti gewinkeld. Ongeveer één op de drie bezoekers had de afgelopen drie maanden geen enkele schoenenwinkel bezocht: Bristol wist dus ook inactieve consumenten aan te trekken.
Bij Bristol is een gerechtelijke reorganisatie aan de gang. De retailer zoekt overnemers in België en Nederland. Intussen blijven de winkels open en moet een grote uitverkoop de keten in staat stellen om de lonen te blijven betalen.