“Rampzalige gevolgen”
Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro dat vandaag verschenen is. Liefst 38 procent van de consumenten wil zijn slag slaan als modeketens hun oude voorraden wegdoen met forse korting, zo vermeldt het rapport. De trend daarbij is dat winkelketens steeds eerder met de uitverkoop beginnen en de korting steeds verder verhogen. Dat zorgt er weliswaar voor dat de omzet weer op gang komt, maar betekent uiteindelijk een uitputtingslag op financieel gebied, die leidt tot een toename van het aantal faillissementen.
Dit jaar gaat volgens voorspellingen van de bank 0,93 procent van de retailbedrijven failliet. Dat is in percentage bijna twee keer zoveel als in 2007 en vorig jaar lag deze faillissementsgraad nog op 0,83 procent. De modebranche levert een belangrijke bijdrage aan die trieste balans: de omzet daalde er vorig jaar met 15 procent, waarbij de lingeriesector zelfs een terugval van bijna 24 procent liet zien.
Volgens onderzoeker Michel Koster is de ellende bovendien nog lang niet voorbij. Hij wijst erop dat de indexen ook voor dit jaar weer fors in het rood staan. Oorzaak is het teruglopende besteedbare inkomen van de Nederlanders. Sinds de start van de crisis in 2008 hebben Nederlanders meer dan 5 procent koopkracht ingeleverd. Bijkomende factor is het slechte weer dat het land de afgelopen maanden teisterde, waardoor weinig consumenten er trek in hadden de zomergarderobe aan te vullen.
Terug naar vaste uitverkoopperiodes?
Intussen pleit Jeanine van Eerd van groothandel Van Eerd Fashion Group ervoor om de uitverkoop weer te gaan reguleren en te kiezen voor twee vastgelegde uitverkoopperiodes. Daarmee zou de detailhandel tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Het zou een terugkeer moeten worden naar de periode voor 1984, toen in Nederland de Uitverkoopswet werd afgeschaft en winkels dus zelf mochten bepalen wanneer ze wilden beginnen met de uitverkoop.
Op Facebook is ze een actie begonnen, die de nodige steun krijgt. “De uitverkoop is zó onregelmatig en vroeg. Als winkelier móét je meedoen met de rest. Dat is een ramp voor je marges, terwijl winkeliers al in financiële nood zitten. En de winkels worden er ook ongezelliger en rommelig van”, zegt ze tegen NRC Handelsblad in een toelichting.
Koster (ABN Amro) denkt niettemin dat het initiatief weinig kans heeft, omdat consumenten er geen voorstander van zijn.