Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, verwacht dit jaar records te breken met bijna de helft meer winst. De Japanse modeholding had een sterk derde kwartaal en wil nu de Amerikaanse markt veroveren.
Dubbel zoveel winst
Uniqlo-moeder Fast Retailing is tevreden over haar voorbije derde kwartaal: de nettowinst klokte af op 90,9 miljard yen (650 miljoen euro), liefst dubbel zoveel als een jaar eerder. De groep wordt in de vergelijking geholpen door de historische zwakke yen, maar zowel tegen lopende als constante wisselkoersen haalde het bedrijfsresultaat nog een record. Het operationeel resultaat eindigde op 81,8 miljard yen, 36,5% meer dan vorig jaar.
De omzet steeg met 10,3% tot 546,1 miljard yen (3,9 miljard euro), met dank aan robuuste verkoop in thuismarkt Japan en de regio “Azië-Pacific”. Ook in Noord-Amerika en Europa knoopte de modegroep weer aan met groei, zelfs al moest het de activiteiten stopzetten in Rusland omwille van de oorlogssancties.
China blijft een zorgenkindje door de aanhoudende coronabeperkingen. Het land is goed voor bijna een kwart van Uniqlo’s omzet, maar zowel de verkoop als de winst daalden er aanzienlijk vorig kwartaal. Gelukkig trokken de verkopen in juni en juli aan in gebieden waar de beperkingen zijn opgeheven en overtroffen ze er die van vorig jaar, zegt CFO Takeshi Okazaki aan Bloomberg.
Focus op Amerika
Na het sterke kwartaal verhoogt Fast Retailing zijn doelstellingen voor het hele boekjaar, dat in augustus afloopt. Het concern mikt nu op een nettowinst van 250 miljard yen (1,8 miljard euro), ten opzichte van een eerdere prognose van 190 miljard yen. Dat zou 47,2% meer zijn dan vorig boekjaar en het record van 2019 verbreken. De Japanners rekenen nu ook op een jaaromzet van 2,25 biljoen yen (16,2 miljard euro), wat zou neerkomen op een stijging van 5,5%.
Mede door de onzekerheid in China en Rusland richt Uniqlo verder de pijlen op de Noord-Amerikaanse markt. Tot nu toe heeft de modegroep er nog maar 57 winkels, maar dat moeten er binnen de vijf jaar 200 worden.