Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, heeft in de eerste helft van het boekjaar 2024 een opmerkelijke omzet- en winstgroei gerealiseerd. Zeker in Europa en Noord-Amerika deed de Japanse kledingretailer het goed.
Derde meer winst
In de periode van 1 september 2023 tot 29 februari 2024 groeide de omzet met 9% tot 1,6 biljoen Japanse yen, ongeveer 9,7 miljard euro. Deze groei is voornamelijk te danken aan de sterke omzet van Uniqlo buiten Japan: die nam met 17% toe tot 883,9 miljard yen. De omzetdaling van 2% op de Japanse thuismarkt werd ruimschoots gecompenseerd door recordprestaties van de activiteiten in Noord-Amerika en Europa.
De operationele winst maakte een forse sprong, mede dankzij winstverbeteringen bij Uniqlo in Japan, Europa en Noord-Amerika. Op de thuismarkt steeg de winst met 14,7% naar 77,2 miljard yen, terwijl de internationale winst met 23% groeide naar 150,9 miljard yen.
Minder afhankelijk
De resultaten zijn in lijn met de eerdere voorspellingen van Fast Retailing, waarbij het bedrijf uitging van significante omzet- en winststijgingen in Noord-Amerika en Europa voor de eerste helft van het boekjaar 2024. Het jaar liep “bijna exact volgens plan“, aldus de retailer. De verwachtingen voor de volledige jaarresultaten blijven al even positief.
De strategie om zich te richten op internationale groei, met name in Europa en Noord-Amerika, lijkt zijn vruchten af te werpen. Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot financiële groei, maar ook tot een diversificatie van de inkomstenbronnen, waardoor het bedrijf minder afhankelijk is van de Japanse markt.