Uniqlo-moederbedrijf Fast Retailing verhoogt de winstverwachting, aangezien het boekjaar beter loopt dan verwacht. In Nederland opent de Japanse modegroep dit najaar twee nieuwe winkels.
Fors meer winst
In het derde kwartaal steeg de operationele winst bij Fast Retailing met 29%, vooral dankzij sterke verkopen in thuisland Japan. De winst steeg naar 144,7 miljard yen (840 miljoen euro) in de drie maanden tot 31 mei. In negen maanden tijd was er zelfs een stijging van 30%, wat meer is dan verwacht en het bedrijf de hele jaarprognose doet herzien.
Voor het boekjaar tot eind augustus rekent de Uniqlo-eigenaar nu op 365 miljard yen (2,08 miljard euro) nettowinst, in plaats van de voorspelde 320 miljard yen. De omzet schat Fast Retailing nu op omgerekend 18 miljard euro, wat 11% meer is dan een jaar eerder.
Verdubbeling in Nederland
In het buitenland blijft de groep inzetten op agressieve groei. De omzet van Uniqlo International steeg in de afgelopen negen maanden met 19,4% naar 408,8 miljard yen (2,33 miljard euro). De operationele winst klom er met 15,6% naar 71 miljard yen (400 miljoen euro).
De groep investeert in nieuwe winkels en rekent erop dat consumenten sinds de pandemie vaker voor budgetvriendelijke mode kiezen. In Nederland opent Uniqlo dit najaar twee nieuwe winkels, in Rotterdam en Amsterdam, waarmee het totale winkelaantal er ineens verdubbelt.
Alleen in “Groot-China” daalden de verkopen – en de winst nog meer – door een zwakkere vraag. De marketing was onvoldoende, geeft Uniqlo toe, in combinatie met slecht weer en sterke prestaties om mee te vergelijken van vorig jaar.