Uniqlo neemt opvallende maatregelen in de ‘war for talent’: de medewerkers van het Japanse modemerk krijgen tot 40% meer loon. Vooral in Japan zelf, waar de vergrijzing problematisch is.
Tegen de krimp
Het moederbedrijf van Uniqlo, Fast Retailing, doet een opmerkelijke aankondiging: de modegroep gaat de lonen van zijn medewerkers fors verhogen. De salarissen kunnen zelfs tot 40% stijgen, vooral dan in thuisland Japan.
Vanaf maart krijgen zowel de winkelbedienden als de kantoormedewerkers meer. Hoe veel de stijging gemiddeld bedraagt en hoe die precies wordt berekend, zegt het kledingbedrijf niet, maar het geeft wel een voorbeeld: een startende winkelmanager zal 36% meer verdienen.
Japan kampt met een sterk vergrijzende bevolking: bijna 30% van alle inwoners is er boven de 65. Dat legt een zware druk op de economie en op de jongere generaties. De lonen groeien al dertig jaar quasi niet meer en ook de economie stagneert. Door de krimpende bevolking valt in de komende decennia zelfs een licht negatieve economische groei te verwachten. Om de groei te stimuleren, gaan verschillende Japanse bedrijven nu toch over tot loonsverhogingen.
Meer weten over de impact van vergrijzing op retail en de ‘war for talent’? Je leest er alles over in het boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail, finalist van de PIM Marketing Literatuurprijs.