In Tokio runt de Japanse moderetailer Uniqlo een geautomatiseerd magazijn waar nauwelijks nog mensen werken. Robots sorteren er kledij, 24 uur op 24, zeven dagen op zeven. Moederbedrijf Fast Retailing wil het concept snel uitrollen.
Sneller leveren
In een distributiecentrum in het district Ariake aan de baai van Tokio heeft de retailer zopas 90% van de medewerkers vervangen door robots. Die halen aangeleverde kledij van uit de vrachtwagen, lezen het elektronisch etiket, sorteren de voorraad en zetten de producten klaar voor transport naar de Uniqlo-winkels. Nog slechts een zeer beperkt deel van het werk wordt door mensen uitgevoerd. Fast Retailing wil op deze manier kosten besparen en de snelheid van levering opvoeren. Het kan op deze manier ook het nijpende tekort aan werkkrachten opvangen in het sterk vergrijsde Japan.
Het bedrijf ontwikkelde het systeem in samenwerking met zijn logistieke partner Daifuku. De retailgroep gaat nu 100 miljard yen (770 miljoen euro) investeren om het gerobotiseerde systeem internationaal uit te rollen. “We willen deze automatiseerde magazijnen zo snel mogelijk wereldwijd introduceren”, verklaarde CEO Tadashi Yanai aan de pers.