Geen “Happy Family”
Zowat honderd distributiemedewerkers van Jumbo/C1000 trokken maandag naar het hoofdkantoor om hun ongenoegen te uiten bij de directie. Ze vinden dat het beeld dat Jumbo de wereld instuurt van de “Happy Family” al lang niet meer strookt met hoe het er vandaag in het bedrijf aan toe gaat. Daarnaast vinden ze het hoog tijd dat ze meer respect en meer waardering krijgen, maar ook een beter loon en minder werkdruk, meer opleidingen en een beter pensioen.
Communicatieadviseur Claire Trügg van Jumbo liet alvast weten dat haar keten ervoor wil zorgen dat niemand aan salaris moet inboeten en dat het bedrijf zelfs bereid is om meer dan het marktgemiddelde te betalen. Distributiemedewerkers zijn een belangrijke schakel in het hele proces en dragen er mee toe bij dat elke Jumbo-klant een tevreden klant is, aldus Trügg.
Tijd is geld
Bij de distributiemedewerkers van Albert Heijn wordt eenzelfde klaagzang ingezet: er is vooral grote verontwaardiging over de enorme tijdsdruk waaronder de mensen moeten werken. Ook daar wordt daarom alle hoop gesteld op een nieuwe cao, die bovendien een beter loon en meer werkzekerheid brengt.
Albert Heijn deed ondertussen een ’te nemen of te laten bod’, waar vooral de vakbond CNV zich in kan vinden. De veel grotere FNV beraadt zich op dit moment nog, maar toonde zich eerder al “verbijsterd” over het eindbod. Wat het verminderen van de werkdruk betreft, zullen alle partijen in onderling overleg naar mogelijke oplossingen zoeken.
Ook leveranciers onder druk
Het zijn echter niet enkel de eigen distributiewerkers van de retailers die zwaar onder druk staan: ook de leveranciers krijgen te maken met financiële restricties. Zo was er de rel rond de ‘kortingseis’ van Albert Heijn, dat eiste dat leveranciers moesten meebetalen voor het groeiende aantal winkels van de keten.
Dat bakkerij Delfts Brood onlangs failliet ging, heeft volgens FNV Bondgenoten dan weer te maken met de druk die retailers op hun leveranciers leggen. De directe oorzaak van het faillissement zou de weigering van supermarktketen Lidl zijn om een noodzakelijke prijsverhoging te aanvaarden.
Om dergelijke toestanden en oneerlijke handelspraktijken in de toekomst te voorkomen, wil Minister van Economische Zaken Kamp pleiten voor de invoering van een gedragscode en de aanstelling van een neutrale mediator. Ook Europa werkt intussen aan een plan om de toeleveringsketen te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.