Rode zool is handelsmerk
Het geding vond al op 18 april plaats, maar de uitkomst is pas eind vorige week gepubliceerd. Louboutin heeft de rode zool als handelsmerk laten registeren en de rechtbank in Den Haag heeft het verweer van Van Haren, dat de zolen slechts als versiering bedoeld zijn, verworpen. De hooggehakte schoenen van Louboutin zijn in de ogen van de rechtbank te herkennen aan de rode zool, die derhalve als een handelsmerk kan worden gezien.
Van Haren hangt een boete van 20.000 euro per dag of vijfhonderd euro per verkocht paar van de schoenen boven het hoofd als het niet direct stopt met de verkoop van de schoenen, waarvan de keten nog 2500 paar in voorraad heeft. De schoenen moeten op last van de rechtbank worden vernietigd. Van Haren is het niet eens met de uitspraak en overweegt hoger beroep. Het is niet voor het eerst dat Louboutin een juridische procedure voert rond de rode zolen. In 2011 werd al een zaak gewonnen van Yves Saint Laurent.