VF Corporation, de groep boven merken als Vans en The North Face, verliest opnieuw omzet en winst. Wel vertragen de verliezen en ziet de groep lichtpuntjes in China.
Strategische stappen
De omzet van VF Corporation daalde met 9% in het voorbije eerste kwartaal tot 1,9 miljard dollar (1,7 miljard euro). Het bedrijf rapporteerde een aangepast verlies per aandeel van 33 cent, wat betekent dat de brutomarges met 80 basispunten daalden tot 52%, na een daling van 52,8% een jaar geleden. Toch liggen de verliezen lager dan analisten vreesden.
Een grote opsteker was de Chinese markt, waar de omzet (zonder wisselkoerseffecten) met 4% steeg dankzij een beter productassortiment en nieuwere stijlen. De groep wist ook de voorraden met bijna een kwart terug te dringen. CEO Bracken Darrell, die inmiddels een jaar aan boord is, zette ook strategische stappen door streetwearmerk Supreme te verkopen en stevige reorganisaties door te voeren, ook op het Belgische hoofdkantoor.
Bij The North Face daalde de omzet niettemin nog met 3%, bij Vans zelfs met 21%. Net als andere modemultinationals voelt VF Corp bovendien de effecten van de politieke onrust in Bangladesh: 15% van de productie komt uit dat land, met een aantal storingen in de toelevering tot gevolg.