V&D gaat zich heruitvinden met de mode-app Frendz, die gebruikers toelaat om vrienden raad te vragen bij het kiezen en kopen van modieuze kleding. Bij de start, donderdag, heeft de app een bereik van een half miljoen mensen.
Vijftigtal partners
Klanten kopen in de app direct kleding bij een vijftigtal partners. Ze kunnen aan de hand van Frendz zelf hun outfit samenstellen en delen met hun volgers. Deze vorm van ‘social commerce’ wordt bepalend in mode, stelt ondernemer Ronald van Zetten in het FD. De voormalige topman van Hema doelt op initiatieven van onder meer Pinterest (waar klanten aan de hand van foto’s kleding kunnen kopen) en Instagram (dat een test houdt met foto’s met een soort koopknop). Ook Amazon richt zich op meer verkopen met behulp van invloedrijke personen op sociale media.
Ook Frendz wordt bepaald door deze sociale ‘influencers’ en door vrienden die worden gevolgd. V&D Concepthouse kiest met de app voor deze vorm van shoppen, omdat verouderde IT-systemen van V&D niet meer voldeden voor een doorstart als online warenhuis, aldus Van Zetten.
V&D Concepthouse vernieuwt merken online
V&D Concepthouse is het platform dat Van Zetten samen met mode-ondernemer Roland Kahn en zakenpartner Jacco Scheffers opzette om met jonge professionals voormalige V&D-merken als Schoolcampus, Prijzencircus en modelabels als Liv, Soho en Frendz nieuw online leven in te blazen. Kahn en Scheffers namen vorig jaar voor een half miljoen euro de naam en het klantenbestand van het vroegere warenhuis over.
V&D ging eind 2015 failliet, na een jarenlange opeenstapeling van tientallen miljoenen verlies per jaar. Eind 2014 hadden banken ING, Rabobank en ABN Amro de keten al duidelijk gemaakt dat het krediet alleen verlengd zou worden wanneer er drastische maatregelen zouden worden genomen.