De omzet van WE ligt opnieuw op het niveau van voor de lockdowns, maar door stijgende kosten is de winst gekelderd. De Nederlandse modeketen focust nu op efficiëntiewinst en margeverbeteringen.
Online groei
WE International draaide afgelopen boekjaar een netto-omzet van 280 miljoen euro, wat bijna 20 miljoen meer is dan in 2021. Vooral online groeide de verkoop sterk. 65% van de omzet komt uit de Nederlandse thuismarkt, schrijft het FD, dat het jaarverslag van de moderetailer inkeek. Het bedrijf lijkt de omzetdaling die de coronapandemie met zich meebracht, dus te boven te komen.
Dat geldt echter nog niet voor de rentabiliteit: de nettowinst daalde met 80% van 41,8 miljoen naar 7,9 miljoen euro, als gevolg van hogere kosten. De loonkosten lagen bijna 23 miljoen euro hoger. WE moest ook 3,2 miljoen aan winstbelasting betalen, terwijl het een jaar eerder nog 5,6 miljoen terugkreeg van de fiscus.
Het management wijst naar zeer uitdagende marktomstandigheden, met een laag consumentenvertrouwen sinds de inval van Rusland in Oekraïne. Bovendien heeft de hoge inflatie de koopkracht aangetast.