Het Nederlandse brillenmerk Ace & Tate groeit wel, maar blijft fors verlies lijden. Daarom wil het bedrijf de focus verleggen naar winstgevende groei en staan er ook kostenbesparingen op de planning.
“In lijn met verwachtingen”
In 2022 steeg de omzet van Ace & Tate van 43 naar 55,5 miljoen euro, maar tegelijk ging het verlies van 7,7 naar 11 miljoen euro. De loonkosten namen toe met wel 50%, een gevolg van winkelopeningen. “De negatieve resultaten van Ace & Tate liggen in lijn met de verwachtingen, aangezien we ervoor kiezen te investeren in groei en internationale expansie”, zegt het jaarverslag, dat Quote kon inkijken.
Het bedrijf zette eerder al een schuld van veertien miljoen euro om in aandelen, maar overweegt nu toch ook in de kosten te snijden. Opties die op tafel liggen: besparingen op het hoofdkantoor, een vermindering van de marketingkosten, huurkorting vragen aan pandeigenaars, het expansieritme vertragen… De focus verschuift naar winstgevende groei.
Ace & Tate werd opgericht in 2013 door de Nederlandse miljonair Mark de Lange. De retailer heeft intussen 86 winkels in tien landen.