Niet alleen in België sluit C&A fysieke winkels. De moderetailer werkt sinds het aantreden van CEO Giny Boer in 2020 aan een strategische ommekeer: tegen 2026 moet de helft van de omzet uit e-commerce komen.
Moderniseringsstrategie
De voorbije vijf jaar sloot C&A in België liefst twintig fysieke winkels. Dit jaar zijn het er acht, meldt De Tijd. Het gaat vooral om winkels in kleinere of middelgrote steden zoals Hasselt, Lier, Mol of Tongeren. Binnenkort zakt de modeketen onder de symbolische grens van de honderd vestigingen in België. Ook op het hoofdkantoor werden medewerkers ontslagen. De retailer communiceert er niet over om geen onrust te zaaien, zegt woordvoerder Eva Van Elst aan de krant.
Erg verrassend is het nieuws niet: C&A werkt sinds goed twee jaar onder impuls van topvrouw Boer aan een moderniseringsstrategie. Niet-rendabele winkels worden gesloten, andere worden vernieuwd. Sinds oktober vorig jaar sloot C&A in Europa bijna zeventig winkels, berekende RetailTrends recent. In Duitsland sloten negentien winkels de deuren, in Nederland twaalf, in België negen. Ook in landen als Frankrijk, Oostenrijk, Polen en Portugal gingen winkels dicht. Er blijven er nu minder dan 1300 over, in zeventien landen.
Inhaalbeweging
De urgentie is hoog voor C&A: de retailer heeft een verouderd winkelpark, met panden die vaak te groot zijn of een te hoge huurprijs hebben, en moet op zoek naar een beter evenwicht tussen offline en online. Op het vlak van e-commerce maakt de retailer een inhaalbeweging: tegen 2026 moet de helft van de omzet uit online komen. Zo wil de retailer ook een jonger publiek aanspreken.
De retailer miste de afgelopen decennia immers een heleboel treinen door een te trage besluitvorming en vond geen afdoende antwoord op de groei van fast fashion. Het ooit erg innovatieve bedrijf kampt nu met een oubollig imago, dus moet C&A verjongen en verduurzamen.
Of dat zal lukken, blijft de vraag. C&A is nog steeds een familiebedrijf, eigendom van de familie Brenninkmeijer. Dat het bedrijf niet beursgenoteerd is, kan in deze crisis een voordeel zijn. Maar dat de strategische herpositionering van de keten veel tijd en veel geld zal vergen, staat buiten kijf. C&A is bovendien geen alleenstaand geval: de hele modesector staat onder druk, ook grote namen als H&M en Zara optimaliseren hun winkelpark.