LolaLiza lanceert een nieuwe collabcollectie, dit keer met de jonge Limburgse modeontwerper Pol Vogels. Het is het tweede jaar op rij dat LolaLiza haar Fashion School organiseert, een crowdsourcingwedstrijd om niet alleen nieuwe designers maar ook nieuwe klanten aan te trekken.
Nieuwe mensen aantrekken
Pol Vogels is lovend over de samenwerking. De drie fleurige jurken zijn er (bijna) precies zo uitgekomen als hij ze de eerste keer, samen met negen andere geselecteerde finalisten, schetste op het hoofdkantoor van de retailketen. Voor de voormalige student aan de modeschool van Sint-Niklaas was het een unieke kans om kennis te maken met de commerciële fashionindustrie, voor LolaLiza is het een ideale gelegenheid om nieuw talent te vinden voor het designteam.
Niet iedereen weet dat LolaLiza Belgisch is, nog minder weten mensen dat het merk een eigen in-house designteam heeft, vertelt CEO Joachim Rubin. “Wij zijn altijd op zoek naar designers, dus het is heel fijn om zo in contact te komen met jong, lokaal talent en met de modescholen. In de twee jaar dat we deze wedstrijd organiseren, hebben al zo’n honderd mensen deelgenomen.”
Een imago vergt tijd
“Ook heel leuk voor de klant, want er komen unieke producten in de winkel. Het is bijna ‘haute couture’, toegankelijk gemaakt voor iedereen, van maatje 34 tot 50. We zien dat we met deze collabs andere consumenten kunnen aantrekken, terwijl het ons blij verrast dat ook de huidige klant voor die specialere stuks durft te kiezen”, zegt Annelien Alaerts, marketingmanager bij LolaLiza.
Het is heel belangrijk om mensen te tonen wat het merk kan, zowel B2C als B2B, merkt Rubin. Op de Retail Marketing Day 2024 vertelt hij meer over hoe LolaLiza inmiddels al een vijftal jaar haar imago aan het vernieuwen is. “Het vergt veel tijd. Mensen denken gauw dat ze weten waar een bedrijf of merk voor staat, en dan is het moeilijk om van mening te veranderen. Dus is het belangrijk dat mensen binnenkomen en echt zien wat we doen.” Een samenwerking zoals die met Pol Vogels is dan ook “een enorm cadeau voor storytelling.”
“Buy now, wear now”
Al enkele jaren is wendbaarheid volgens Rubin de grootste valkuil in de retail. “We blijven positief en we kunnen positief zijn ook: over ons hele winkelnetwerk presteren we goed en op Zalando zijn we een van de bestverkopende Belgische merken. Maar als je gewoon blijft doen wat je elke dag doet, als je gewoon blijft produceren wat je elke dag produceert, werkt het niet meer.”
Vijf jaar geleden heeft de keten behalve haar imago ook haar model volledig veranderd. De sourcing en productie gebeurt voor 70% in Europa, waardoor LolaLiza veel korter op de bal kan spelen, op het einde van het seizoen minder stock overhoudt, er minder verloren gaat en minder promoties nodig zijn. “Buy now, wear now. Dat is gewoon de nieuwe realiteit in de mode. Consumenten verwachten in de winkels kleren te vinden die ze vandaag willen dragen.”
Wendbaarheid is de grootste uitdaging
“Omdat we heel flexibele teams hebben en veel in-house doen, kunnen we binnen de zes weken nieuwe stukken lanceren en op de vraag van het moment inpikken. Alleen voor de groothandel en platformen moeten we aan het begin en aan het einde van het seizoen meer marge inbouwen. Maar tussenin kunnen we ook daar snel schakelen.”
“De enige manier om niet te klagen is dingen doen, innoveren, veranderen. Onze klanten verrassen. En dat is wat we doen.” Klagen doet Rubin dan ook bewust niet, al kunnen de cijfers in 2024 beter. “We hebben een beter jaar dan vorig jaar, maar onze verwachtingen liggen toch hoger. Zoals iedereen zijn we sterk afhankelijk van het weer: sinds enkele weken gaat het heel goed en ook het einde van de solden was beter, dus we zijn nu onze achterstand aan het inhalen.”
De besten zullen overblijven
Wie zal overleven in het huidige bloedbad in de winkelstraten? “Zij die zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven. Wat bedoel ik met realiteit? Economisch moet men beseffen dat het voor de mensen niet altijd even makkelijk is. De prijs-kwaliteitsratio is meer dan ooit belangrijk. Ook de nood aan duurzaamheid is een realiteit. LolaLiza is misschien geen voorloper, maar we zijn er wel volop mee bezig. Sourcen in Europa was een hele grote stap, en stap voor stap gaan we verder.”
De nieuwe realiteit is ook inclusief en digitaal, voegt Annelien Alaerts toe. LolaLiza gaat er prat op alle maten van 34 tot 50 aan te bieden, wat een extra differentiator en toegevoegde waarde is. Bovendien lanceerde het label vorige week een gloednieuwe website. “Ook sociale media wordt steeds belangrijker voor ons, met opnieuw een jong en sterk team binnenshuis.”
“De toekomst van retail is opportuniteiten durven zoeken. Daarom gaan wij ook naar het buitenhandel en wholesale. Blijf niet voor je eigen deur vegen, doe je ogen open. Je klanten veranderen ook”, besluit Rubin. Laat je daarom op de Retail Marketing Day op 19 september inspireren tot verandering met inzichten van Carrefour, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza, Ray & Jules, Promojagers, Voyado en meer!