Zara blijft belangrijk, maar groeit amper
De omzetstijging was volledig toe te schrijven aan hogere verkopen in de groeilanden. Ook de 331 nieuwe winkelopeningen speelden een grote rol, want de omzetgroei op vergelijkbare basis bedroeg slechts 3%, amper de helft van de 6% die werd gerealiseerd in het jaar voordien. Inditex telt nu gespreid over 87 landen al 6.340 winkels.
Het belangrijkste uithangbord van Inditex, Zara, zag zijn omzet met 2% aantrekken tot 10,8 miljard euro. Bershka groeide 5% tot 1,6 miljard euro, Pull&Bear 10% tot 1,2 miljard euro en Massimo Dutti zelfs 14% tot 1,3 miljard euro.
Ook de andere merken deden het goed: Stradivarius ging +5% naar 1,006 miljard euro, Zara Home +24% tot 451 miljoen euro en Oysho +12% tot 353 miljoen euro. Uterqüe was de enige die terrein verloor: het merk zag zijn omzet met 4% zakken tot 71 miljoen euro.
Dit jaar 500 nieuwe winkels
Dit jaar verwacht Inditex 450 tot 500 nieuwe verkooppunten te openen. Voorts zal het bedrijf starten met online verkopen voor Zara in Mexico en Zuid-Korea, waardoor het aantal markten dat via webverkoop wordt bediend op 27 komt.
De verdere expansie moet de onderneming ook minder afhankelijk maken van de Spaanse thuismarkt, die nog altijd goed is voor een derde van het aantal winkels. Ondanks dat grote distributienet is de impact van Spanje op de totale omzet van de groep in het afgelopen boekjaar gedaald van 20,7% naar 19,7%. Het gewicht van Azië nam daarentegen toe van 19,7% naar 20,4%.