Sinds april 2021 heeft Xandres een heuse ‘sustainability manager’: Jasmien Wynants, vroeger duurzame mode-experte bij Flanders DC. Wat drijft een Belgisch modemerk om zo voor duurzaamheid te gaan? En hoe pakken ze het aan?
Keuze voor de lange termijn
Xandres bedankt voor het tweede jaar op rij voor Black Friday. Waar het Belgische modelabel vorig jaar al geen kortingen gaf, doet het nu resoluut alle winkels en de webshop dicht. “Dat is echt een statement en toont onze langetermijnstrategie”, zegt Wynants. “Als je enkel naar de korte termijn zou kijken, zie je vooral het verlies van inkomsten dat je op zo’n hoogdag mist. Het vergt geloof in een ander soort toekomst om zo’n beslissing te durven nemen.”
Met de actie tegen Black Friday zet Xandres ook zijn “Repair & Care”-programma in de schijnwerpers. “Nog niet iedereen weet dat, maar klanten kunnen licht beschadigde kledingstukken van het merk hun hele leven lang gratis laten herstellen in het eigen atelier in Destelbergen”, vertelt Wynants. Waarom? Xandres staat voor kwalitatieve kleding die lang meegaat. Zo eenvoudig kan duurzaamheid dus ook zijn.
Altijd “dringender zaken”
Op de RetailDetail Night vertelt Wynants waarom ze in 2021 bij Xandres aan de slag ging. En hoe een Belgisch modelabel een duurzaam DNA kan uitdragen. “Xandres werkte al meerdere jaren rond het thema duurzaamheid, maar op een gegeven moment kwam het besef dat er een ‘dedicated’ iemand nodig was die een trekkersrol kan opnemen.”
Heeft elk bedrijf dan een specifieke duurzaamheidsmanager nodig? “Het is een rol die je binnen verschillende profielen kan zien, maar het is wel goed om iemand te hebben die aanstuurt – om het niet naar de bodem van de agenda te laten schuiven. Want er zijn altijd ‘dringender zaken’. Als er toeleveringsproblemen zijn, ligt je bedrijf plat. Als je je KPI’s en targets niet haalt rond duurzaamheid, zal je dat niet zo gauw voelen. Iemand moet ze dus extra bewaken.”
Nieuwe collectie met stofresten
Toch staat Wynants er niet alleen voor: ze werkt samen met een team bestaande uit mensen van alle afdelingen. Met hen en de directie werkte ze een strategie voor de komende jaren uit, onder de naam “Voor onze toekomst”. “De centrale vraag was wat operationeel nodig is om de toekomstvisie waar te maken. Zo kwamen we bij zes pijlers uit, van de producten over communicatie tot zelfs een Xandres Lab. Met dat lab zoeken we start-ups om mee samen te werken, of ontwikkelen we bijvoorbeeld duurzamere stoffen of garen voor nieuwe collecties.”
Zo lanceerde Xandres net een capsulecollectie met ‘leftovers’ van garens. Je vindt de ‘upcycled’ sweaters momenteel in de winkel. Eerder was er ook al een samenwerking met Komrads voor sneakers uit appelleer, gemaakt van restafval uit de appelverwerkingsindustrie.
Dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, geeft Wynants heel eerlijk toe. “Xandres is geen ecomerk, het is een modehuis dat al vijftig jaar bestaat. Er is dus nog veel werk en er zijn heel wat uitdagingen. Die ga ik ook delen op de RetailDetail Night. Maar belangrijk is dat het vanuit een intrinsiek gevoel komt. De modesector is een branche met een grote milieu-impact, in die val wil Xandres niet trappen.”
Xandres deelt op de RetailDetail Night het podium met verpakkingsvrije winkel Robuust, Dressr, Deloitte en AB InBev tijdens het voorprogramma ‘Sustainability in retail’, gevolgd door een feestelijk avondprogramma.