Xandres start nu ook met tweedehands: in de winkels in Gent en Brugge zijn vanaf nu tweedehandscorners te vinden, met gedragen kledingstukken van het merk.
Circulair pilootproject
Voor het Belgische modemerk Xandres is de tweedehandsverkoop een pilootproject, geleid door hogeschool Thomas More, om circulaire bedrijfsmodellen in de mode te testen. In de corners in de Xandres-boetieks in Gent en Brugge kunnen klanten tweedehands en vintage-items van het label zowel kopen als verkopen.
Het doel is de levensduur van de kleding te verlengen. “Aangezien hoogwaardige en tijdloze mode de kern vormt van het DNA van Xandres en het merk al veel investeert in reparatie met hun gratis levenslange reparatieprogramma, voelde een test met doorverkoop als de volgende stap”, legt Jasmien Wynants, die het project als expert in duurzame mode mee opvolgt, uit op Linkedin.
Winkelbeleving bepalend
Thomas More maakte eerst een diepgaande analyse te maken van de klanten van Xandres, en hun kijk op verhuur en wederverkoop, zowel online als offline. Het modemerk wil zo mogelijk ook nieuwe klanten bereiken, want “een overgrote meerderheid van het huidige klantenbestand vraagt niet om” offline tests met doorverkoop.
Alvast enkele bedenkingen die Wynants bij aanvang van de test maakt: ‘branding’ is cruciaal en winkelbeleving is meer dan ooit bepalend. Winkelmanagers en -medewerkers krijgen er immers een rol bij: ze moeten nu ook kleding screenen en gedragen kleding van klanten aannemen of afwijzen.