Onderscheiden van concurrenten
Toegang tot de tijdelijke winkel is enkel mogelijk als je op de gastenlijst staat. Binnen staan duurdere kledingstukken uitgestald als kunstwerken. Zalando wil zo aantonen dat het er ook kan zijn voor klanten die de laatste trends in de modewereld volgen.
De webshop wil zich op deze manier onderscheiden van andere online modewinkels met een groot aanbod. Klanten die de laatste trends volgen, geven namelijk vaker en gemiddeld meer geld uit aan kleding.
Om zich meer als een echt modehuis te profileren kocht Zalando onlangs ook nog de Berlijnse modebeurs Bread & Butter, die het in de toekomst graag wil openstellen voor een groter publiek.
Laatste trends opvolgen
Niet enkel offline is er meer aandacht voor de klant die dat tikkeltje meer wil: ook werd de website aangepast, om onder andere meer aandacht te geven aan modebloggers. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om volledige outfits van die bloggers in één keer aan te kopen of toch tenminste kledingstukken die er het meeste op lijken.
Tot slot worden ook de inkopers meer bijgestaan in het volgen van de laatste trends: Zalando wil zelf proberen te voorspellen wat er over een jaar hip zal zijn en dus goed zal verkopen. Ook per land worden lokale trends in de gaten gehouden. Om die trends te kunnen volgen, verschijnen nieuwe collecties tegenwoordig elke drie maanden online. Sommige merken wisselen hun collecties zelfs elke maand.
Meer apps
In de toekomst wil Zalando ook op andere manieren innoveren en daarom opent binnenkort in Duitsland een Innovation Lab. Daar zullen verschillende ideeën worden uitgewerkt tot onder andere apps. Steeds meer gebruikers van Zalando komen via mobiele apparaten en daar wil het Duitse bedrijf gebruik van maken.
Zo wordt wordt momenteel al een app getest waarin klanten hun kledingsmaak doorgeven. Een team stylisten stelt op basis van die gegevens dan een pakket kleding samen. Het is geen nieuw concept, maar Zalando wil het wel in een aparte app steken.