Hoewel Zalando vorig kwartaal 5% meer klanten bediende, verloor de modemarktplaats omzet en steeg het verlies. Plots kelderde de verkoop en de Duitsers wisten niet hoe te reageren.
Duik in het rood
Zalando ontpopt zich steeds meer tot een echt platform, een draaischijf waar modemerken en consumenten elkaar vinden, in plaats van zijn vroegere functie als retailer. In het voorbije eerste kwartaal steeg het aantal aangesloten merken en handelaars opnieuw sterk en vandaag dankt Zalando al 32% van alle verkopen aan platformverkopers.
Op die manier steeg het aantal actieve klanten vorig kwartaal met 5,2%, maar daar stopt het goede nieuws wel. De omzet stagneerde en klokte af op 2,2 miljard euro, goed voor slechts 1% meer verkopen (brutovolume) en zelfs 1,5% minder netto-omzet. Ook dook de Duitse modespeler weer in het rood met een aangepast EBIT van -51,8 miljoen euro, oftewel een winstmarge van -2,4%.
Plotse crash van de vraag
Aan het begin van het kwartaal zag Zalando de vraag plots kelderen, legt co-CEO Robert Gentz uit in een perscall. Het bedrijf heeft toen de marketinguitgaven de hoogte in gejaagd, maar zelfs dat bleek geen zin te hebben. Sindsdien zijn de promoties dus weer teruggeschroefd.
De hoge energieprijzen en arbeidstekorten zorgden ook voor hogere fulfilmentkosten. Elke bestelling kost Zalando nu 10% meer dan een jaar geleden. Gentz wil daarom een minimum ordervolume gaan opleggen in meer landen – momenteel is dat er al in negen markten.
De topman bevestigt bovendien dat het assortiment niet was aangepast aan de terugkeer naar kantoor. Zalando zit met heel wat overstocks van ‘casual’ kledij en heeft heel snel meer andere producten moeten inkopen via groothandels.
“E-commerce kan nog groeien”
De cijfers mogen evenwel niet verwonderen na de uitzonderlijke piek tijdens de coronapandemie. Lockdowns en coronabeperkingen zorgden ervoor dat consumenten hun toevlucht wel moesten nemen tot e-commerce, maar nu is er weer meer keuze. De markt is ook bijzonder volatiel, beklemtoont Gentz: door de oorlog in Oekraïne ebben mensen andere dingen aan hun hoofd en de problemen in de toeleveringsketen spelen parten.
Op lange termijn verwacht de directie nochtans geen impact. Zalando houdt vast aan zijn ambities om in 2025 meer dan dertig miljard euro verkoopvolume te bereiken en breidt dit jaar uit naar Hongarije en Roemenië. “Als platform zijn we wendbaarder”, stelt Gentz, die nog veel potentieel ziet om inefficiënties uit de Europese moderetail te halen en rotsvast gelooft dat e-commerce nog altijd niet volgroeid is.