Zalando gaat 450 medewerkers van zijn klantenserviceafdelingen ontslaan als onderdeel van een herstructurering. De Duitse onlinemodegigant vindt zijn huidige organisatiestructuur “te complex”.
Herstructurering van de klantenservice
Die structuur is inderdaad vrij complex: Zalando heeft niet één, maar drie interne klantendiensteenheden. Dat moet nu anders: tegen het einde van de zomer wil het bedrijf een nieuwe service-eenheid opzetten, goed voor ongeveer 200 banen, die de andere gaat vervangen.
Alle 450 werknemers van de klantenservicediensten verliezen daardoor hun baan. Om op de nieuwe, kleinere klantendienst aan de slag te mogen, moeten ze opnieuw solliciteren. De ondernemingsraad heeft de getroffen medewerkers weliswaar geadviseerd om geen overhaaste overeenkomsten te ondertekenen en eerst juridisch advies in te winnen, zo melden Duitse media.
Het doel van de nieuwe structuur is om complexere klantvragen gerichter en beter te kunnen behandelen. Toch is het niet de eerste keer dat Zalando flink snoeit in het personeelsbestand. In februari 2023 kondigde het bedrijf aan enkele honderden banen te schrappen, voornamelijk in administratieve en managementfuncties, als reactie op het moeilijkere macro-economisch klimaat.