Voor de tweedehandse kleding van Belgen en Fransen is weinig animo, merkt Zalando. Het modeplatform zal er voorlopig geen gedragen kledingstukken van klanten meer aannemen. Wel kunnen klanten nog items kopen.
Geen match in vraag en aanbod
Sinds 2020 heeft Zalando een afdeling Pre-Owned op zijn platform, met tweedehandse kleding en accessoires van consumenten. Om in te spelen op de enorm snel groeiende vraag naar tweedehands, koopt het platform sindsdien items over van klanten.
Om niet te kannibaliseren op de eigen verkoop, verkopen consumenten er niet zelf, maar regelt Zalando alles. Het bedrijf stelt een aankoopprijs voor, waarna consumenten de stukken kosteloos kunnen opsturen. Consumenten worden ook niet uitbetaald in cash, maar krijgen een tegoedbon of doneren aan een goed doel.
Het systeem blijkt echter niet overal te werken. Met name in België en Frankrijk komt “het aanbod van tweedehandsspullen niet overeen met de vraag ernaar”, zegt woordvoerder Gilbert Kreijger aan GVA. In die twee landen kunnen klanten alleen nog kopen – tweedehandskleren uit het buitenland dus – maar zelf geen producten meer aanbieden. De dienst is op pauze gezet, heet het.