Zappos Insiders
Op de website Zappos Insiders dienen sollicitanten met bestaande medewerkers van de retailer te praten, zodat ze “een band met elkaar kunnen opbouwen”. Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd ’talent acquisition’ bij Zappos, “te traditioneel“. Tegen The Wall Street Journal zegt hij daarover: “We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren.”
Jaarlijks solliciteren 31.000 gegadigden op een vacature bij de Amerikaanse winkelketen, die nu allemaal doorverwezen worden naar het netwerk. Speciale recruiters selecteren aan de hand van gevoerde gesprekken de beste kandidaten, die een passende baan krijgen aangeboden.
Op het platform kunnen sollicitanten uitgebreide informatie vinden over de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Na het invullen van een profiel, waarin onder andere wordt gevraagd naar portfolio’s en eigenschappen over de persoon zelf, is het mogelijk om met een recruiter te praten of een videoboodschap te uploaden.
Holacracy-systeem
Zappos begon in januari 2014 met een reorganisatie van zijn interne bedrijfscultuur door middel van het holacracy-systeem. Hierbij hebben werknemers geen functietitel meer en is al het personeel gelijk. De retailer hoopt hierdoor de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. De transformatie moet eind dit jaar afgerond zijn.