Inditex heeft zijn voorsprong nog vergroot sinds de pandemie. Alle lichten staan op groen om nog verder te groeien, gelooft CEO Oscar García Maceiras.
Blijven vooruitlopen
Na de pandemie heeft Inditex zijn leidende positie tegenover zijn rivalen versterkt, zegt de topman trots aan de Spaanse krant Expansión. García Maceiras kwam eind 2021 aan de macht bij de grootste modegroep ter wereld, toen oprichtersdochter Marta Ortega als bestuursvoorzitter instapte in het beursgenoteerde familiebedrijf.
“Wij zijn erin geslaagd te blijven groeien in omstandigheden waarin andere spelers dat niet konden”, blikt de CEO terug. Toch wil hij zeker niet zelfgenoegzaam worden: de groep moet juist blijven investeren, vooral nu veel andere bedrijven door de hoge inflatie en de druk op de consumentenuitgaven moeten besparen. Er zijn bijgevolg “zeer goede” kansen op de markt.
Heatmaps dankzij e-commerce
Zo willen dochterketens Massimo Dutti en Zara Home winkels openen in de Verenigde Staten, terwijl Zara in de tweedehandsverkoop stapt. Nog voor het einde van het jaar zal het merk een eigen tweedehandsplatform hebben in Spanje. Zelfs op die al zeer mature thuismarkt (15,4% van de groepsomzet), ziet Inditex nog veel groeimogelijkheden. Tegelijk blijft de groep investeren in China als strategische markt met toekomst.
Digitalisering en e-commerce helpen de groep niet alleen te automatiseren, de voorraden en logistieke processen te optimaliseren, ze helpen ook selectiever en doordachter fysieke winkels te openen. De informatie uit de onlineverkoop levert heatmaps op, die het bedrijf helpen te beslissen in welke markten het gaat investeren.
Het boekjaar 2023 begon alvast sterk. “Het bedrijf draait op volle toeren, alle markten werken naar behoren en we zien de evolutie van het jaar met optimisme tegemoet”, aldus Garcia Maceiras. Op 7 juni maakt Inditex de financiële resultaten bekend over het kwartaal van februari tot april.