RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Zeeman
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Congress
  • Personen Erik-Jan Mares
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zeeman wil aanjager zijn van circulaire samenwerking in textiel

icon
Mode23 april, 2025
Erik-Jan Mares, Zeeman

Circulaire producten en tweedehands verschijnen in de winkels van Zeeman: in moderetail is immers bijna 90% van de uitstoot toe te schrijven aan het assortiment. Om duurzame mode schaalbaar en betaalbaar te maken, is samenwerking nodig met andere bedrijven.

Zuinig zijn

Ondanks de geopolitieke ontwikkelingen en de waan van de dag, houdt Zeeman vast aan zijn langetermijnkoers: de retailer wil zuinig zijn op geld, middelen, mensen en maatschappij, bevestigt CEO Erik-Jan Mares in gesprek met RetailDetail. “In deze moeilijke tijden willen we toch ‘en-en-en’ denken: de juiste kwaliteit voor de juiste prijs, maar ook verantwoord gemaakt. We hebben onze milieu-impact volledig in kaart gebracht, zowel stroomop- als stroomafwaarts: van het design van het product tot het moment waarop het na gebruik hopelijk weer gerecycleerd wordt.”

Wat Zeeman is opgevallen, is dat in de hele keten tussen het plukken van het katoen tot de aankoop door de consument, 89% van de uitstoot aan het assortiment te wijten is. “We dachten bijvoorbeeld dat transport veel groter was, maar dat is maar 2 à 3% van de uitstoot.” Nu is de retailer bezig met het opstellen van een klimaatambitieplan met concrete doelen tegen 2030 en 2050. Op het RetailDetail Congress, op 8 mei in Antwerpen, komt Mares vertellen hoe ze dit aanpakken.

Circulaire producten

Belangrijke stappen zet Zeeman met circulaire producten. Sinds vorige week is in de Nederlandse winkels een hamamdoek te koop die 100% circulair is: “Hij is gemaakt van onze oude bedrijfskledij: de spijkerbroeken die onze winkelmedewerkers dragen. We hebben het ontwikkeld in samenwerking met het consortium Van Afval tot Zeeman dat textielbedrijven in het oosten van Nederland verenigt. Mooi dat het ons gelukt is, alleen is het met een verkoopprijs van 25 euro nu nog iets te duur naar onze zin. Maar we tonen wel dat het mogelijk is.”

“Circulair is nog een klein deel van onze omzet, maar de impact is groot. We hebben mensen vrijgemaakt om ermee aan de slag te gaan: experimenteer maar! Dat resulteert soms in bloopers, maar ook in een aantal mooie dingen, en elke keer leren we ervan. Dat circulair gemaakte producten nog duurder zijn dan andere, is ons wel een zorg. We willen dit nu samen met anderen schaalbaar maken. Het zou mooi zijn als meer Europese bedrijven met ons die reis willen maken. In ons eentje lukt dat niet.”

Aandacht voor tweedehands

Recent werd Zeeman door consumenten verkozen tot duurzaamste modemerk in Nederland. “Wat de consument wellicht opvalt is het aandeel aan duurzame materialen dat we hebben, dat is het meest zichtbare. Daarnaast hebben we ook stappen gemaakt op het gebied van leefbaar loon. Voor een kwart van onze textielproducten hebben we extra loon betaald. Eind dit jaar denken we rond de 30 à 32% te zitten.”

Een actueel thema is tweedehands. Dat is duurzamer, maar het kan de modemarkt ook flink wat omzet kosten? “Op termijn is dat zo. We zien hoe groot Vinted al is in Frankrijk. Wij hebben intussen zelf tweedehands in een aantal winkels. Wij zien het niet als een vervanging, wel als een uitbreiding van ons aanbod: naast de standaard essentials en het circulaire aanbod ook tweedehands. In een studentenstad als Nijmegen werkt het heel goed. Het gaat om het juiste aanbod op de juiste plek. Tegelijk vinden we het wel moeilijk. Onze mensen zijn gericht op het verkopen van die essentials, en nu komt daar tweedehands bij. Het maakt alles complexer. Om het eenvoudig te houden, beperken we ons daarom tot baby, kind, en bovenmode voor dames. Die focus werkt wel.”

Eén miljard omzet

De aandacht voor duurzaamheid staat een gezonde bedrijfsvoering niet in de weg. Dit jaar doorbreekt de retailer de omzetgrens van één miljard euro. In België groeit Zeeman met 4 tot 5%, terwijl de markt met ongeveer hetzelfde cijfer daalt. “Het afgelopen eerste kwartaal kregen we weer wat meer klanten over de vloer, en het aantal verkochte stuks groeit ook. In België zijn we top of mind, met een hogere rentabiliteit per winkel dan in Nederland, doordat mensen hier wat meer besteden: het scheelt een euro of twee, drie per mandje.”

Op het RetailDetail Congress, op 8 mei in Antwerpen, komt Erik-Jan Mares vertellen hoe Zeeman het evenwicht bewaart tussen people, planet en profit. Ook sprekers van e5, Inno, Marie Méro en Visa betreden die dag het podium. Klik op de knop hieronder voor meer info over het programma en om je tickets te reserveren.

Ik kom naar het RetailDetail Congress op 8 mei
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN