Is er nog ruimte voor optimisme in de moderetail na 2024? Managers in de sector zien niet veel beterschap in het verschiet, maar toch is er nog heel wat onbenut potentieel als je de status quo durft uitdagen en deze tien trends volgt.
1. Azië is zo veel meer dan China
Met de afname van de economische groei in China richten internationale modemerken zich op andere Aziatische markten, zoals India, Japan en Zuid-Korea. Vooral India biedt met zijn jonge, digitale consumenten en stijgende inkomens een ongekende kans, schat twee derde van de modemanagers. Multinationals zoals H&M en Mango investeren dan ook zwaar in de regio (vaak in samenwerking met lokale partners zoals Reliance Retail) om samen een groter marktaandeel te veroveren, blijkt uit onderzoek van McKinsey en Business of Fashion.
2. Herverdeling van de wereldhandel
China wordt ook qua productie steeds minder interessant, omdat arbeid er snel duurder wordt, maar ook omwille van de Amerikaans-Chinese handelsstrijd. Met meerdere oorlogshaarden en Trump aan de macht, beloven geopolitieke spanningen in 2025 ook de logistieke keten verder te bemoeilijken. Sinds 2015 waren er vijf keer zoveel handelsbelemmeringen en verstoringen van de toeleveringsketen, met alleen al in 2023 3.000 opgelegde handelsbeperkingen.
Efficiënte, flexibele en digitale toeleveringsketens worden essentieel. ‘Nearshoring’ en strategische samenwerkingen met leveranciers winnen terrein. In de afgelopen vijf jaar waren er in de Amerikaanse kledingindustrie 20% meer investeringen in nearshoring, binnen de Europese Unie was dat 8% meer. Bedrijven van Veja tot Zeeman verplaatsen hun productie naar landen dichter bij hun afzetmarkten, zoals Turkije en Portugal. Tegelijkertijd investeren merken in technologieën als blockchain om de transparantie en traceerbaarheid in hun ketens te verbeteren.
3. De zilveren generatie is goud waard
Niet alleen de jongeren van Gen Z en Gen Alpha verdienen aandacht: ook de ‘zilveren’ generatie ouder dan 50 jaar mag niet worden onderschat. Zij zullen liefst 48% van de wereldwijde groei in uitgaven in 2025 voor hun rekening nemen, berekende McKinsey. Vijftigplussers zijn bijvoorbeeld goed voor 72% van het vermogen in de Verenigde Staten en kopen steeds meer modeproducten.
Tijdloze ontwerpen, functionaliteit en merkconsistentie zijn de sleutels tot succes in dit segment. Luxemerken als Gucci en Burberry richten zich bijgevolg weer meer op klassieke collecties en tijdloze chic, naar de voorbeelden van Chanel en Hermès, zeker nu de jongere ‘aspirationele’ luxeshoppers het laten afweten.
4. Kasten vol koopjes
Consumenten blijven ook in 2025 op zoek naar koopjes en waar voor hun geld, gedreven door de inflatie en macro-economische druk. 41% van de modeshoppers zegt in tweedehandswinkels (online of offline) te kopen, maar nog frappanter is dat bijna één op de drie volwassenen in de VS toegeeft al bewust namaakversies te hebben gekocht van premium- of luxeproducten.
Het State of Fashion-rapport noemt Vinted en The RealReal als spelers die zullen blijven floreren, net als outletwinkels en andere koopjesaanbieders. Alle merken moeten hun prijs-kwaliteitverhouding weliswaar duidelijk communiceren om klanten te behouden.
5. AI als ideale adviseur
Kunstmatige intelligentie verandert hoe consumenten producten ontdekken. Als je weet dat 74% onlinewinkelen opgeeft omdat er te veel keuze is, zou AI naar schatting 82% van de klanten kunnen helpen om minder tijd te besteden aan het zoeken naar producten. Generatieve AI stelt platforms zoals Zalando nu al in staat gepersonaliseerde aanbevelingen te doen, terwijl Alibaba-platform Wenwen een 30% hogere klikfrequentie behaalt dankzij gepersonaliseerde content. Die personalisatie verbetert de winkelervaring en verhoogt conversiepercentages.
6. Sportkleding in beweging
De concurrentie tussen gevestigde merken zoals Nike en Adidas en opkomende uitdagers neemt toe. Innovatie, het gebruik van digitale kanalen en samenwerking met influencers zijn cruciaal om marktaandeel te winnen in deze snel groeiende sector. New Balance is volgens McKinsey en BoF een goed voorbeeld van een merk dat succesvol samenwerkt met lokale influencers en atleten om zijn imago en zichtbaarheid te versterken, en daarmee ook echt aandeel afsnoept van de dominante spelers.
7. Omwenteling in online marktplaatsen
Na de pandemie hebben online marktplaatsen te maken met dalende aandelenkoersen en stijgende acquisitiekosten. Platformen moeten hun waarde in het ecosysteem herdefiniëren om relevant te blijven. The State of Fashion beschrijft hoe platforms als ASOS en Farfetch strategische partnerschappen aangaan om hun bereik te vergroten. Zo werkt Farfetch samen met Alibaba en Richemont om toegang te krijgen tot de Chinese markt, terwijl ASOS investeert in technologiepartners om de logistiek en klantgerichtheid te verbeteren.
8. Inventaris onder druk
De mode-industrie verloor in 2023 65 tot 130 miljard euro aan restvoorraden, die opliepen tot liefst vijf miljard items. Met de toenemende onzekerheid en wisselvalligheid (alleen al van het weer door de klimaatverandering) zal dat niet vanzelf verbeteren. Integendeel, in 2025 zullen margedruk en duurzaamheidsregelgeving nog meer nadruk leggen op planning.
Alleen al door de voorraden van de verschillende maten onnauwkeurig in te kopen, verliezen merken elke maand gemiddeld 20% van hun winst. Als de Europese Ecodesign-wetten het in 2026 illegaal maken om onverkochte producten te vernietigen, zullen die kosten nog veel hoger oplopen. Gelukkig kunnen technologie en data een helpende hand bieden. Zo rapporteerde Kering 20% meer nauwkeurigheid in haar voorraadprognoses dankzij AI-vraagplanning. ASOS experimenteert dan weer met “testen en reageren” bij eigen producten: het platform start met kleine hoeveelheden en wacht reacties van de markt af vooraleer bij te bestellen.
9. De menselijke maat in fysieke retail
Fysieke winkels beleven een comeback. Merken richten zich op het verbeteren van klantinteracties door winkelpersoneel te trainen, aangezien dat bewezen de loyaliteit bevordert en verkoop stimuleert. 75% van wie een winkel binnengaat, zegt geneigd zijn meer uit te geven als ze goeie dienstverlening hebben ontvangen. Bedrijven als Nordstrom investeren daarom in klantgerichte trainingen voor hun medewerkers, waaronder workshops rond persoonlijk stijladvies en het effectief benutten van klantfeedback om de winkelervaring te verbeteren.
10. Samenwerking voor duurzaamheid
63% van de merken loopt achter met hun CO2-doelstellingen voor 2030. Ondanks die verslapte focus op duurzaamheid vanwege de economische uitdagingen, blijft het thema essentieel. Innovaties in circulaire mode, strengere regelgeving en vooral collectieve actie zijn volgens het rapport noodzakelijk om te voldoen aan de verwachtingen van zowel consumenten als overheden. Stella McCartney heeft bijvoorbeeld ingezet op de ontwikkeling van mycelium-gebaseerd leer, terwijl Patagonia blijft investeren in gerecycleerde materialen en reparatieprogramma’s om de levensduur van kledingstukken te verlengen.
“De logica van het verleden is achterhaald”
Hoe ziet 2025 er dus uit voor de mode? Slechts 20% van de managers voorziet groei, terwijl 41% stabiliteit verwacht en 39% een verslechtering. Consumentenvertrouwen en koopbereidheid vormen de grootste zorgen, aangezien 80% van de consumenten hooguit even veel (of zelfs minder) verwachten uit te geven aan mode dan in 2024.
“De industrie is op zoek naar een nieuw normaal in een post-coronawereld die onzekerder en instabieler is dan ooit. ‘The State of Fashion 2025’ benadrukt dat de logica van het verleden achterhaald is. De mode-industrie heeft nieuwe groeistrategieën nodig”, besluit Imran Ahmed van The Business of Fashion.