Duurzame winkels zijn weerbaarder in crisistijden, maar hoe duurzaam is je winkel of merk écht? Dat kan je meten: de doorlichting van modeplatform COSH! schept helderheid in het woud van ecolabels.
Circulaire initiatieven zichtbaar maken
De modesector zit met grote problemen: ze vertegenwoordigt 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Bovendien worden arbeiders dagelijks uitgebuit. Volgens McKinsey wil 67% van de consumenten duurzamer gaan kopen, maar de helft daarvan ziet het bos door de bomen niet met al de verschillende labels. Daar wil het duurzame mode-techplatform COSH! wat aan doen, vertelt initiatiefneemster Niki de Schryver: “Wat wij doen, is duurzaam shoppen makkelijker maken voor de consument. We willen circulaire en slavernijvrije producten mainstream maken.”
Circulaire initiatieven zitten vaak niet op de grote winkelassen, wel op verborgen plekjes. De winkelgidsen van COSH! helpen shoppers om deze initiatieven te vinden. “We scheppen zoveel mogelijk helderheid in alle duurzaamheidscommunicatie, op basis van onderbouwd onderzoek. Tegelijk bieden we zichtbaarheid aan de lokale retailers, en geven we bruikbare inzichten aan smart cities die werken naar klimaatneutraliteit tegen 2050. Zij zijn vooral bezig met gebouwen, logistiek… maar ze hebben beperkte kennis waar ze kunnen starten als het gaat over retail.”
Duurzamer keuzes
COSH! heeft nu 35.000 maandelijkse gebruikers, een aantal dat maand na maand sterk groeit. “Volgens onze enquêtes geeft 80% van onze gebruikers aan dat ze nu andere shoppingkeuzes maken. Als slechts 20% van onze gebruikers gemiddeld tien kledingstukken zou kopen per persoon per jaar – wat weinig is – en ze maken tien duurzamere keuzes, dan hebben we nu al 3.010 ton CO2 bespaard in 2022. Vorig jaar hebben we zo ook 13 miljoen liter water bespaard: alleen al een duurzamer jeansbroek maakt een verschil van 8.000 tot 12.000 liter water.”
Het platform is al actief in steden als Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen, Amsterdam en sinds kort ook Rotterdam en Hasselt. Na de overname van het Catalaanse platform ‘Ethical Time’ gaat ook Spanje voor de bijl, en daar houden de ambities van De Schryver niet op: COSH! moet een internationaal verhaal worden. Tegelijk breidt de onderneemster de dienstverlening in de diepte uit.
Winkel- en merkenindex
Op 24 april lanceert COSH! een nieuw, ingenieus geconnecteerd platform. Een onderdeel daarvan is de ‘store screening tool’, waarmee retailers de duurzaamheid van hun winkel en hun bevoorradingsketen kunnen nagaan, op basis van de voetafdruk van hun eigen winkel, en van de merken die ze verkopen. De ‘COSH! brand index’ licht duizend modemerken door op basis van zeven duurzaamheidscriteria. “De data van alle transparantietools, labels en certificaten gaan door ons algoritme, wat uitmondt in een index voor elk merk.”
COSH! testte de bètaversie van de winkelscreening voor het eerst in Hasselt. Ondernemers werden door de stad aangeschreven om de tool in te vullen, waarna het platform bij iedere ondernemer langsging om de tool te overlopen en een diepte-interview af te nemen. Het werkt eenvoudig: je vult als retailer alle vragen in binnen zeven minuten, waarna de tool je winkel analyseert volgens acht thema’s, gaande van mens, planeet, korte keten, circulariteit, dierenwelzijn, tot levensduur, transparantie, verpakking en het energieverbruik van het winkelpand. Eens een winkel door de tool is gehaald, krijgt hij een index-score op 100. Dat resulteerde in de Hasseltse duurzame shoppingroute: een kaart met twintig winkels waaronder zes multimerkenwinkels, zes ‘flagshipstores’ en vier tweedehandswinkels.
Duurzaam is ook weerbaar
Duurzamere retailers zijn ook weerbaarder in crisistijden, stelt Niki de Schryver. “In Amsterdam, waar we een heel jaar aan ondersteuning gedaan hebben, is maar 2% van de duurzame winkels failliet gegaan door de energiecrisis. In Brussel was dat tussen januari 2022 en nu wel 15%.”
“Dat kan je niet helemaal aan COSH! toeschrijven, maar we zien wel gigantische verschillen tussen steden en gemeenten waar we de volle steun hebben, en andere. Brugge bijvoorbeeld betaalt een all-in budget om duurzamere winkels te ondersteunen en boekt daar bovenop soms nog eens extra advertentiebudget om COSH! te promoten: daar zien we op drie jaar tijd een verdubbeling in het aantal duurzame winkels. Als ze met ons samenwerken hoeven steden en gemeenten niet zelf een platform te ontwikkelen. Elke stad betaalt een stukje van de ontwikkeling. Ze versterken elkaar. Zo ondersteunen we burgers in hun transitie naar beter en duurzamer winkelgedrag en bouwen we samen aan een duurzamer toekomst.”
Op het podium
Op het RetailDetail Congress, op 20 april in Antwerpen, onthult Niki de Schryver de nieuwe COSH! merkenindex en de verdere plannen van het duurzame platform. Ook de duurzame verhalen van onder andere Komrads en Okret komen aan bod in het voorprogramma “Future of Shopping”. Op het hoofdpodium ’s avonds zijn er presentaties door Daria Krivonos van het Copenhagen Institute for Future Studies, Giane Van Landuyt van CASA International en Carla Velghe van Hema.