De zomersolden hebben opnieuw ontgoocheld: meer dan één op de drie zelfstandige modewinkels heeft minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het wisselvallige weer wordt als de grootste boosdoener aangewezen.
Goede eerste en laatste dagen
Volgens een enquête van Mode Unie en Unizo verkochten zelfstandige modewinkels gemiddeld 2,7% minder tijdens deze zomersolden in vergelijking met juli 2023. Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, verklaart: “Driekwart van de modehandelaars noemt het wisselvallige zomerweer als de belangrijkste reden voor de matige verkoop. Consumenten kopen tegenwoordig heel bewust en op kortere termijn, waardoor ze bij frisser regenweer wachten met het aanschaffen van zomerse items.”
De zomersolden waren nochtans enthousiast begonnen, met veel consumenten op de been, maar na de eerste week stokte de verkoop bij veel modehandelaars. De laatste week maakte door het mooie weer ook nog een deel goed, maar toen was het kalf al grotendeels verdronken. Het resultaat: 38,9% van de modewinkels verkocht minder dan vorig jaar, terwijl 28,3% dezelfde verkoopcijfers behaalde en 32,7% een toename zag.
Aanpassen aan klimaatverandering
Mode Unie merkt op dat steeds meer handelaars hun aanbod aanpassen aan de onzekere en wisselende weersomstandigheden. “Veel handelaars kopen minder typische seizoensitems en meer tussenseizoensstukken die het hele jaar door gecombineerd kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat ze ook bij minder gunstig weer een aantrekkelijk aanbod hebben,” aldus Delanghe.
Voor het komende winterseizoen zijn de verwachtingen voorzichtig positief. Ruim 67% van de modehandelaars verwacht evenveel of meer te verkopen dan vorige winter. Veel boetieks richten ook een koopjeshoek in om de resterende zomervoorraad te verkopen nu het weer eindelijk verbetert.