Een winkel op de drie verdwijnt
Cor Molenaar is professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een van de gastsprekers op het eerste Retail Real Estate Congress, dat op 20 maart plaatsvindt en focust op de toekomst van het winkelvastgoed. Wint de stadskern het van de periferie of niet? Wat wordt de invloed van de nieuwe shoppingprojecten? En zullen de doemberichten over een steeds groter wordende leegstand realiteit worden?
De professor heeft alvast een uitgesproken visie: een op de drie traditionele winkels zal binnen de vier jaar verdwijnen, stelt hij. Van die aardverschuiving is Molenaar zeker: “Kijk maar naar de opmars van het online winkelen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat dit bij ons anders zal evolueren. Want waarom zouden wij nog naar de winkel gaan als we onze bestellingen kunnen plaatsen vanuit onze zetel?”
Achterstand leidt naar voorsprong
België en Nederland lopen weliswaar achter in de omslag van het traditionele winkelen naar het onlineshoppen, “maar dat geeft ons de mogelijkheid om te leren uit de fouten van de pioniers”, aldus Molenaar. “Om het in wielertermen uit te drukken: erop en erover.”
Winkels die de winkelrevolutie willen overleven, zullen zich immers moeten aanpassen: “Ze zullen veel meer moeten inzetten op winkelbeleving met aangepaste sfeer, muziek, video-animatie en verlichting en hun klanten eventueel koffie en een gebakje kunnen aanbieden. Ook zullen de winkels ruimere openingstijden moeten hebben.”
Ondanks die verruiming in de beleving kan de omvang van de winkels worden beperkt: het is immers niet langer nodig om nog het volledige aanbod op het verkooppunt te hebben. Via internetschermen in de winkel kan de consument namelijk het hele gamma bekijken en precies bestellen wat hij wil.
Molenaar: “De klanten kunnen bovendien in de winkel worden gevolgd via het signaal van hun smartphone. Dat zal toelaten om hen automatisch aanbiedingen te doen, zeg maar ‘location based services’, die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Ook zullen de winkeliers er moeten voor zorgen dat de klanten op het winkelpunt eerst op het eigen elektronische verkoopplatform terecht komen en er ook hun bestellingen kunnen plaatsen, die bovendien snel geleverd moeten kunnen worden.”
Kansen om winkelgebeuren naar binnenstad te halen
De aardverschuiving met de ruk naar een grotere winkelbeleving geeft de overheid tegelijk de kans om het shoppen weer naar de binnenstad te halen. “Zeker in België en Nederland, waar we toch leuke stadjes hebben, moet dat kunnen.”
De baanwinkels zullen het in deze optiek moeilijk krijgen. Wie kiest voor beleving zal immers niet naar dit type winkel gaan. Hun aantrekkelijkheid zal volgens de universiteitsdocent onder druk komen: “Hier zullen wellicht heel wat winkels verdwijnen”, meent Molenaar.
Voor meer informatie over het RetailDetail Retail Real Estate Congress op 20 maart 2014, kan u vrijblijvend terecht op info@retaildetail.be.