RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Edeka en C1000: trouwen onder huwelijkse voorwaarden

icon
RetailDossier15 november, 2011

Randvoorwaarde nummer één is C1000 er in alle geledingen van te overtuigen dat Edeka als nieuwe eigenaar een toegevoegde waarde is. Een klus die aan de top alvast niet zo moeilijk moet zijn, want was het immers niet Tom Heidman, de bestuursvoorzitter van C1000, die de Nederlandse foodretail twee jaar geleden op een congres ‘een incestueus clubje’ noemde?

‘Pure incest’

edekaTen tijde van zijn opmerkelijke uitspraak was Heidman net teruggekeerd in de Nederlandse foodretail. Acht jaar na zijn vertrek bij Albert Heijn zag hij bij terugkeer aan het front van de Nederlandse levensmiddelenhandel nog steeds dezelfde gezichten.

Pure incest, volgens Heidman, die nu dus onmogelijk een voorkeur kan hebben voor overname door een Nederlandse retailpartij. Mocht dat tóch het geval zijn, moeten we constateren dat ook hij in twee jaar tijd één van de sectors vele voorstanders van trouwen binnen de familie is geworden.

Alles uit de kast

Nieuw bloed maakt een organisme alleen maar gezonder, zo moet Heidman hebben gedacht. Dat betekent echter niet dat Edeka gegarandeerd succesvol zal zijn in Nederland. Sterker nog, het is de vraag of Edeka wel de gedroomde partner is van C1000. De Duitse ondernemersorganisatie zal alles uit de kast moeten halen om optimaal rendement te halen uit C1000.

Edeka moet Heidman en de rest van de C1000-top overtuigen, maar het zal vooral de C1000-ondernemers voor zich moeten winnen – en dan vooral diegenen die nog maar net in de nieuwe C1000-formule hebben geïnvesteerd. Dat zullen de Duitsers moeten doen door het goede te behouden, en door samen met de ondernemers en het management te kijken waar Edeka waarde kan toevoegen. En andersom, uiteraard.

Legio voordelen

edekaselfscanZo op het eerste gezicht zijn de voordelen die Edeka biedt legio. Het is een echte ondernemersorganisatie die bekend is met de fricties tussen centrale en lokale belangen. Op dit niveau moeten er aanknopingspunten zijn met C1000. Edeka weet bovendien hoe als serviceformule te overleven in de moeilijke Duitse markt, waar met name Aldi Süd en Lidl door geraffineerde upgrading de serviceretail met eigen wapens bestrijden.

Daarenboven is Edeka een grote organisatie, met tal van activiteiten in zowel foodservice als non-food waar de foodretail baat bij kan hebben. Sowieso geeft aansluiting bij Edeka veel meer gewicht aan de C1000-inkoop en komen de schappen van C1000 zo in beeld bij tal van nieuwe leveranciers die de Nederlandse supermarktketen van onderscheidende assortimenten zouden kunnen voorzien.

Agenor

Op inkoopniveau zou C1000 voor de inkoop van commodity’s en de bekende A-merken dan ook kunnen profiteren van de Europese inkoopalliantie Agenor, waarbij Edeka is aangesloten. Andere leden van Agenor zijn de Franse ondernemersorganisatie Intermarché en het Spaans-Baskische Eroski. De gebundelde jaaromzet van de drie Agenor-leden is zo’n 84 miljard euro. Promoties, met name op A-merken, kunnen dus nóg dieper bij C1000.

Agenor wordt overigens aangestuurd door de Nederlander Arjan Both, net als verschillende managers van C1000 ex-Aholdman en meteen een prima gesprekspartner voor het zittende management van C1000. Het lijkt een bijzaak, maar een culturele en persoonlijke klik kan een bepalende invloed hebben op het slagen of falen van een overname of fusie.

Dat het huidige management intact moet blijven, staat immers buiten kijf. Als Edeka hier de bezem doorhaalt, kan de concurrentie zich alvast opmaken voor de verdeling van de boedel na de onvermijdelijke afgang. Edeka koopt ook knowhow en dient dit menselijke kapitaal te koesteren.

Toch twijfel

handshakeOndanks alle voordelen zijn er ook zaken die aanleiding geven tot twijfel. Zo wordt Edeka Zurheide in Nederland alom geprezen, maar Zurheide is niet maatgevend voor de kwaliteit van alle Edeka-supers. “Een derde van Edeka is goed, een derde van de aangesloten ondernemers is gemiddeld en een derde van de winkels is slecht”, meent Mike Dawson van LebensmittelZeitung.

Binnen internationale retail is het een gouden regel dat je zelf sterk en gezond moet zijn in je thuismarkt om in het buitenland goed te presteren. Op dat vlak is er voor Edeka in Duitsland werk aan de winkel. Al is het maar om die een derde slechte winkels te saneren, slechte kosten te vervangen door goede kosten en het rendement te verbeteren.

Onder de motorkap

Een kijkje onder de motorkap van Edeka leert dat de Duitsers wisselend presteren in verschillende bedrijfsonderdelen: hypermarkten/superstores (omzet 2010: 6,3 miljard euro), supermarkten (omzet 2010: ruim 4,2 miljard euro), discountwinkels (omzet 2010: 12,7 miljard euro) en buurtwinkels (omzet 2010: 3,7 miljard euro).

Informatie van PlanetRetail – deels schattingen – toont aan dat Edeka het best presteert in hypermarkten en superstores. Daar heeft het tussen 2007 en 2010 bij een afnemend aantal winkels een 4 procent hogere omzet per vierkante meter verkoopoppervlakte (vvo) gerealiseerd (in 2010 was dat 4255 euro).

Ook positief, zij het marginaal, is de prestatie in supermarkten waar tussen 2007 en 2010 het aantal winkels daalde (van 790 naar 660) en de vloerproductiviteit met een minimale 0,6 procent groeide naar een niveau van 4452 euro per vierkante meter in 2010.

Discount daalt, buurtsupers dramatisch

shoppingcart1Hoewel Edeka een ondernemersorganisatie is, kent het in omzet grootste bedrijfsonderdeel (de discount stores onder de formulenaam Netto) een filialenorganisatie. Ondanks een ruime verdubbeling van het winkelaantal van die discountwinkels na de overname ervan, daalde de vloerproductiviteit er tussen 2007 en 2010 met 2,2 procent tot 3832 euro per vierkante meter.

Het meest dramatische beeld tonen echter Edeka’s buurtsupers. Wellicht zit hier een aanzienlijk deel van de een derde slecht presterende winkels, zoals door Dawson aangeduid. Het aantal buurtsupers daalde weliswaar, maar lang niet snel genoeg. Bovendien nam het aantal vierkante meters tussen 2007 en 2010 toe, hetgeen erop wijst dat de gemiddelde Edeka buurtsuper groter wordt. De omzet per vierkante meter in dit segment kelderde tussen 2007 en 2010 daardoor met liefst 22 procent tot een gemiddelde van 3613 euro.

Strikte huwelijkse voorwaarden

Wil Edeka inderdaad de juiste partner zijn voor C1000, zal het zichzelf moeten reorganiseren en zich versneld van dramatisch presterende bedrijfsonderdelen moeten ontdoen. Dat zijn de strikte huwelijkse voorwaarden om baat te hebben bij een overname van C1000.

De eigen uitdagingen zijn bovendien reden temeer voor Edeka om de kennis en kunde van het zittende C1000-management te koesteren. Niet voor niets is de vloerproductiviteit van C1000 veel hoger en wellicht kan de Amersfoortse ondernemersorganisatie ook adviseren in de klus die Edeka in de Duitse thuismarkt te klaren heeft. Moest Edeka C1000 daartoe de kans geven, snijdt het mes aan twee kanten en ontstaat onder de C1000-ondernemers niet het gevoel puur een wingewest te zijn om kwakkelende Duitse buurtsupers overeind te houden.

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN