RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online omzet betekent nog geen online winst

icon
RetailDossier22 november, 2012

Sloot en Van der Laan spraken woensdag tijdens het 15e Najaarscongres van de EFMI Business School. “Turning points”, ofwel keerpunten, waren het congresthema dat nadrukkelijk in het teken stond van de invloed van e- en m-commerce. Het aantal consumenten dat de tablets en smartphones gebruikt bij het shoppen, stijgt internationaal immers zo snel dat je je kunt afvragen of de digitalisering van de retail niet ook zo’n keerpunt is. Net zoals zelfbediening, nieuwe businessconcepten als hard discount en Every Day Low Pricing (EDLP) en de introductie van scanningtechnologie dat waren.

 

“Volstrekt onrealistisch”

Volgens Sloot heeft de digitalisering in verschillende retailsectoren een geheel andere dynamiek. “In kleding en schoenen groeit de online omzet veel harder door dan in food. En in muziek, video en e-books is ook nog veel mogelijk als je de online omzet in Nederland (12%) vergelijkt met omzetaandelen van online in de VS (52%) en China (71%). Doch wat het onderzoeksbureau OC&C voor food voorspelde – liefst 50% online aandeel in 2025 – is in mijn ogen een volstrekt onrealistische voorspelling.”

 

Alle Nederlandse retailsectoren hebben volgens Sloot te maken met driedubbele druk op de omzet. “Bestedingen staan onder druk vanwege de hoge zorgkosten die in de komende jaren vanwege de vergrijzing fors zullen stijgen”, zegt Sloot. “Dat geld moet ergens vandaan komen. Bovendien zet de aanhoudende economische crisis ook nog eens een rem op de bestedingen.”

 

Laurens Sloot“Digitaal zet omzetten onder druk”

Al dan niet vanwege economische noodzaak, neemt de arbeidsparticipatie van vrouwen steeds verder toe. Sloot: “We worden allemaal veel drukker, dus is er minder tijd om boodschappen te doen en te winkelen in fysieke winkels. Online shopping biedt een alternatief en tablets en smartphones stellen de consument in staat om zich efficiënt te oriënteren en prijzen en reviews te vergelijken. Deze transparantie leidt echter tot convergentie, dus qua prijs en kwaliteit kruipen de verschillende retailers meer naar elkaar toe. Gevolg: meer concurrentie en rendementsdruk.”

 

De digitalisering leidt volgens Sloot nog tot een derde oorzaak van afnemende opbrengsten: “Er komen nieuwe toetreders tot de markt, vaak pure online retailers die de concurrentiedruk in verschillende retailsectoren verder verhogen. Zalando, Omoda, maar ook Amazon zijn hiervan sprekende voorbeelden.”

 

Ook de kostenkant geeft te denken

Dit alles leidt tot omzetdruk, maar ook aan de kostenkant ziet Sloot beren op de weg. “Maximaal 15% fullfillmentkosten zijn nodig om online rendabel te kunnen maken, maar heel veel aanbieders komen daar niet aan. Zeker voor de pure players geldt dat omzet binnenhalen bepaald niet wil zeggen dat die omzet ook rendeert. Zo zijn er in non-food gigantische retourstromen die complexiteit en kosten verhogen. Van de online bestelde schoenen komt bijvoorbeeld 70% terug!”

 

Zelfs voor een online gigant als Amazon levert de rekensom volgens Sloot geen positieve uitkomst op. “Daar staat de winst onder druk. Hoewel een pure online player geen winkels heeft en veel minder personeel, zijn de kosten voor marketing, ICT en distributiecentra wel hoog. Bovendien reageert de concurrentie en zoekt ook Amazon zijn heil in prijsacties. Ook hier geldt weer dat transparantie tot meer concurrentie en lagere rendementen leidt.”

 

Ahold gelooft in online én offline

Dat wil geenszins zeggen dat online een doodlopende straat is, zo vindt ook Sander van der Laan, directeur van Albert Heijn en Chief Operating Officer van Ahold Europe. “Online maakt terdege deel uit van ons strategisch plan, waarin we offline en online aan klantentrouw werken. We willen ook ons aanbod uitbreiden. Zo hebben we Bol.com overgenomen en zullen we het aanbod van Albert.nl, dat nu nog uit 9.000 items bestaat, gaan verdrievoudigen.”

 

Om dit te faciliteren bouwt Ahold een derde ‘home shop centre’, zoals het de distributiecentra van Albert.nl noemt. “We hebben er al twee (in De Meern en Rotterdam) en deze derde – die in Almere zal zijn gevestigd – stelt ons in staat om 24.000 artikelen op voorraad te hebben”, aldus Van der Laan. “Onze online omzet is zo’n 175 miljoen euro en die willen we de komende vijf jaar minstens verdrievoudigen. Dat is exclusief Bol.com.”

 

“Amazon heeft ook op AH een grote impact’

Het zijn investeringen die zich uiteindelijk moeten terugverdienen, weet ook Van der Laan. “We verdienen niet veel online, maar we zijn er wel al 25 jaar in aan het investeren. Het is zeker interessant om te zien hoe de rentabiliteit van Amazon zich gaat ontwikkelen. Overal krijg ik de signalen dat Amazon een Nederlandstalige site ontwikkelt. Dat zal een grote impact hebben, ook op ons. Maar het draagt er ook toe bij dat de online markt zich verder ontwikkelt.”

 

Over de eerste resultaten van het eerste Pick Up Point dat Albert Heijn onlangs opende, is Van der Laan zeer te spreken. “We gaan volgend jaar ook ophaalpunten bij enkele AH-supermarkten openen. Ook de eerste resultaten van de Bol.com ophaalpunten die we in 59 van onze supermarkten hebben, zijn boven verwachting. Nu hebben we met ah.nl, albert.nl en de Appie-app drie interfaces richting de consument. Die zullen we tot één integreren.”

 

Conservatief of optimistisch

Vanwege de kosten- en omzetdruk verwacht Sloot dat de offline detailhandelsomzet in Nederland tot 2017 licht zal dalen met 1% per jaar. “Daarna volgt in de jaren tot 2025 een lichte groei van jaarlijks 3 procent”, zegt hij. “Online zal de omzet met 10% per jaar toenemen tot 2017, waarna ik verwacht dat de groeipercentages in de jaren tot 2025 zullen terugvallen tot zo’n 7%. Media, consumentenelectronica en kleding en schoenen zullen online sterker groeien dan food, waarvoor ik een online groei van zo’n 5% verwacht.”

 

“Ik heb onlangs eens de meningen gepeild van het directieteam van Albert Heijn en daaruit blijkt dat de meest conservatieve inschatting nog steeds een meervoud is van die 5% die Laurens voorspelt”, zegt Van der Laan. “En de meest optimistische was daar weer een multiple van!”

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN