Rotjaar voor retailers
Anders dan de Belgen, die vooral op zoek gingen naar positieve berichten, kleurt het Nederlandse jaaroverzicht gitzwart. Een golf van faillissementen spoelde over woonwinkels, modezaken gingen kopje onder (of deden dat al eerder, maar kregen in 2012 het definitieve verdict – zoals Landgraaf) en hier en daar legde ook een eeuweling het loodje.
Ook anderen ging het niet meteen voor de wind, maar wisten zich op tijd te herpakken: zo is Selexyz intussen opnieuw verrezen als “?” en moest Mitra een reorganisatie doorstaan). Zelfs Nederlandse retail-iconen bleven niet gespaard, ondervond P&C dat zijn Utrechtse vestiging moest opgeven na 130 jaar trouwe dienst.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 2012 ook een jaar vol negatieve vooruitzichten was: specialisten verwachtten “slachtingen in de winkelstraat“, de sluiting van 30.000 winkels en – voor 2012 én 2013 – “een rampjaar voor de non-food“. Ook in de food zou echter het einde dreigen voor heel wat kleinere ketens.
Feestelijkheden en mogelijkheden
Gelukkig is lang niet alles kommer en kwel: hét Nederlandse supermarkticoon, Albert Heijn, werd 125 en vierde dat in stijl, Pronto Wonen mocht wél met mooie cijfers uitpakken en Nederland werd de thuisbasis voor een van de bekendste ketens ter wereld. Daarnaast is er ook Fred & Ginger: de Antwerpenaren haalden in 2012 het nieuws met hun geplande uitbreiding in Nederland en naar het internet.
Dat internet is, ook in crisisjaren, wel een bron van enorme groei. Vooral Zalando profiteerde daarvan, met een meubelsite en een outletwinkel, al kan het ook omgekeerd: zo wil webshopketen Coolblue steeds meer fysieke winkels.
Nederlandse supermarktketens mikken dan ook volop naar deze nieuwe mogelijkheden: C1000 zei meer te gaan focussen op online en de aankoop van bol.com door Ahold was misschien wel het belangrijkste retailfeit van het jaar in Nederland.
Verleiden is alles… of net niet?
Toch is er nog veel werk aan de winkel. Er is namelijk nog heel wat progressiemarge voor Nederlandse webwinkels. Mode blijft bovendien een grote uitdaging voor e-tailers, want zelfs in de verre toekomst zullen fysieke modewinkels het voordeel hebben, meent ING. Een winkelexpert sprak dat echter meteen tegen: dat voordeel geldt volgens haar immers enkel voor ketens die hun klanten genoeg kunnen verleiden.
Toch één kleine opmerking daarbij: soms is de beste verleiding gewoon je uiterste best doen om niet te verleiden. De meesters in het genre, de trappisten van Westvleteren, doen vanuit marketing-oogpunt alles om onaantrekkelijk te zijn… maar mochten nu ook in Nederland rekenen op een enorme belangstelling bij een zeer uitzonderlijke verkoopactie bij Sligro.
We willen jullie als onze trouwe lezers, online én offline, dan ook bedanken voor jullie aandacht, jullie leuke reacties en jullie aanwezigheid op onze evenementen. De voltallige redactie wenst jullie van harte een Gelukkig Nieuwjaar en hoopt jullie ook dit jaar weer te kunnen voorzien van veel – en vooral goed – nieuws uit de retailwereld.