NYX Professional Makeup start in november haar eerste Nederlandse winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. De Amerikaanse cosmeticaformule is een van de namen die in fysieke winkels internationale groeikansen zien.
Na snelle groei online
De start van NYX in Europese winkelstraten is het gevolg van de snelle online groei van het cosmeticamerk. De formule, die vorige week nog een winkel opende in Genève en Parijs, telt sinds een jaar al vestigingen in Gent, Milaan, Barcelona en Madrid.
De formule startte in 1999 en kreeg in de afgelopen jaren online steeds meer aandacht van jongeren via Instagram, Snapchat en cosmeticavlogs. Ook in de winkels van NYX komt de link met online naar voren, onder meer met Instagram-berichten op schermen. Daarnaast zijn er regelmatig evenementen op de winkelvloer met bekende cosmeticabloggers en make-upartiesten.
De opening van winkels is een logische volgende stap in de groeistrategie: “In zo’n make-upwinkel kun je een uitgebreid assortiment laten zien“, zegt merkmanager Marloes Schenk in het Financieele Dagblad. “Ons publiek is heel divers en dan moet je veel kleurvarianten hebben.”
Meer merken van online naar winkel
Steeds meer cosmeticamerken stappen over van enkel online naar ook fysieke winkels: zo brengt Kiko uit Italë cosmetica in het lagere prijssegment wereldwijd naar nieuwe winkels. In Nederland heeft de formule vestigingen in de grotere winkelsteden. In de Verenigde Staten openen online merken Credo en Espionage Cosmetics binnenkort de eerste locaties. Ook Birchbox en Violet Grey startten onlangs in Amerikaanse winkelcentra en bij Kylie Cosmetics en Philosophy, een merk van Coty, staan soortgelijke plannen op de agenda.
De opkomst van cosmeticaformules is het gevolg van het internationaal veranderende koopgedrag: de consument koopt make-up en cosmetica vaker online en in gespecialiseerde winkels en besteedt minder in warenhuizen en drogisterijen. Dit heeft negatieve gevolgen voor gevestigde internationale cosmeticamerken als L’Oréal, Estée Lauder, Coty, Revlon en Procter & Gamble.