Eigenaar Natura & Co overweegt om The Body Shop te verkopen, na tegenvallende resultaten en een beurskoers in vrije val. De toenemende inflatie heeft een negatieve impact op de verkoop van premium verzorgingsproducten.
Afslanken
De Braziliaanse cosmeticagroep Natura & Co, eigenaar van Avon, Natura, Aesop en The Body Shop, bevindt zich in zwaar weer: in de eerste jaarhelft daalde de omzet met 10%, de beurskoers kelderde het afgelopen jaar met wel 70%. Vooral The Body Shop heeft het moeilijk: daar zakte de omzet met 24%, onder andere als gevolg van een exit uit Rusland.
De nieuwe CEO Fabio Barbosa, die pas in juni aantrad, heeft een grondige reorganisatie aangekondigd: de groep moet afslanken en overweegt de opties. Een verkoop van één of meer onderdelen is daarbij niet onwaarschijnlijk volgens waarnemers, meldt de Britse krant Mail on Sunday. Ook een verkoop van de hele groep aan een investeringsfonds kan een optie zijn. Zij vrezen dat de huidige kostencrisis verder zal blijven wegen op de omzet van luxe verzorgingsproducten.
Geen commentaar
Het bedrijf zelf wil daarover niet in detail treden: “Wij geven geen commentaar op marktspeculaties, maar in moeilijke omstandigheden passen we onze structuur aan en herzien we onze werkwijzen om lichter en slanker te worden”, klinkt het enkel.
The Body Shop werd in 1976 opgericht door milieu- en dierenrechtenactivist Anita Roddick. In 2006 kwam het bedrijf in handen van L’Oréal, een verkoop die destijds erg kritisch werd onthaald door de fans van het duurzame merk. Na de overname door Natura in 2017 knoopte het bedrijf weer aan met z’n activistische verleden. De retailer heeft zo’n 3.000 winkels wereldwijd.