DIO is voor de eerste maal door consumenten uitgeroepen tot beste drogisterijformule van Nederland, zo blijkt uit jaarlijks GfK-onderzoek onder zes drogisterijformules. Etos komt op de tweede, DA op de derde plaats.
Hoogst beoordeeld
Consumenten gaven franchiseformule DIO een gemiddelde beoordeling van 7,87. Etos eindigde in de voorgaande vijf edities telkens als winnaar, maar komt ditmaal op de tweede plaats met een beoordeling van 7,82. DA eindigde, net als bij de vorige editie, op de derde plaats met een gemiddeld cijfer van 7,77.
DIO, onderdeel van retailorganisatie FACO, telt in Nederland tegenwoordig ruim 200 winkels. Bijna alle DIO-winkels zijn eigendom van zelfstandige drogisten. De formule maakte eind vorig jaar bekend te willen samenwerken met DA Retailgroep, maar het is nog niet duidelijk hoe de samenwerking er uit gaat zien.
DA maakte eind 2015 na het faillissement samen met Retail Shared Service Centre een doorstart onder de nieuwe naam Nederlandse Drogisterij Service, waarin Groothandel Holland Pharma een meerderheidsbelang heeft.
GfK stelde het jaarlijkse rapport samen op basis van 1400 winkelbezoeken. Daarbij wordt gekeken naar acht verschillende aspecten, waaronder deskundigheid van het personeel, assortiment en kwaliteit.