De Duitse parfumerieketen Douglas, die zopas een eerste winkel in België opende, heeft er opnieuw een sterk kwartaal op zitten. De retailer groeit in alle segmenten, kanalen en categorieën.
Strategische beslissingen
De omzet in het derde kwartaal steeg met 9,7% naar meer dan 910 miljoen euro. Het bedrijf groeide in alle markten, maar het sterkst in Zuid-, Centraal- en Oost-Europa. De verkoop in de fysieke winkel groeide met 12,1%, e-commerce ging er met 5,2% op vooruit. De digitale business vertegenwoordigt al 31,9% van de omzet bij de retailer. Ook de winstgevendheid verbeterde: de bedrijfswinstmarge ging van 16,6 naar 16,9%.
Een tevreden CEO Sander Van der Laan ziet dat de inflatie nu vertraagt en dat de beschikbaarheid van producten verbetert, al blijft de onzekerheid voor consumenten wel groot. Douglas heeft belangrijke strategische beslissingen genomen die hun vruchten afwerpen. Een vereenvoudigde omnichannelstrategie is er daar één van: naast de webshop wordt het fysieke winkelportfolio consistenter, met twee formules (“Premium” en “Luxury”) tussen 100 en 800m². De retailer rolt één e-commerceplatform uit op groepsniveau en standaardiseert ook de logistieke operaties.
Ook breidt de retailer uit naar nieuwe markten: zopas opende een eerste fysieke winkel in België, na de lancering van een Belgische webshop in 2021.