Parfumerieketen Douglas heeft een succesvol boekjaar achter de rug: de retailer realiseerde een recordomzet en maakt opnieuw winst, voor het eerst sinds de uitbraak van de coronacrisis.
“Op de goede weg”
Voor het eerst heeft Douglas de kaap van vier miljard euro omzet genomen: de verkoop klokte af op 4,1 miljard euro, een groei met 12,1%. De retailer ziet de omzet nu al negen kwartalen op een rij groeien. In de fysieke winkels steeg de omzet met 13,0%, in de e-commerce met 10,3%. Het omzetaandeel van online daalde dan ook licht, van 32,9% naar 32,3%. Belangrijk is dat de parfumerieketen ook weer winst maakt, voor het eerst sinds de pandemie: het nettoresultaat bedroeg 16,7 miljoen euro, na een verlies van 313,8 miljoen euro vorig jaar.
Volgens CEO Sander van der Laan is het bedrijf op de goede weg om zijn groeipad voort te zetten en het doel van vijf miljard euro omzet in 2026 te bereiken. Het lopende boekjaar is goed begonnen, met solide verkopen in de aanloop naar kerstmis. Ook Singles’ Day, Beauty Friday en Black Week waren zowel online als in de winkel bevredigend, meldt Douglas. De goede cijfers zijn een opsteker met het oog op de beurgang die het bedrijf mogelijk volgend jaar al wil doorzetten.
Douglas heeft ongeveer 1850 winkels in Europa en opende afgelopen zomer zijn eerste Belgische verkooppunt, in Wijnegem.