Douglas boekte afgelopen jaar vier keer meer nettowinst. Dankzij zowel fysieke als onlinegroei steeg de omzet van de Duitse beautyretailer naar 4,45 miljard euro. In 2025 komt er al zeker een winkel in Antwerpen bij.
“Fundament voor verdere groei”
Douglas groeit en bloeit onder de “Let it Bloom”-strategie van CEO Sander van der Laan, ziet de topman tot zijn tevredenheid. In gebroken boekjaar 2023/24 steeg de omzet met 8,7%, aangedreven door groei in zowel fysieke winkels (+8,2%) als e-commerce (+9,8%). De aangepaste EBITDA steeg met 11,4% naar 808,6 miljoen euro, wat resulteerde in een lichte margeverbetering, maar indrukwekkend was vooral het nettoresultaat dat van 16,7 miljoen euro naar 84 miljoen euro sprong.
In het vierde kwartaal, dat afliep in september, herstelde de winst zich van 28,2 miljoen euro in het rood een jaar eerder naar 71,8 miljoen euro in de plus. De kwartaalomzet steeg met 8,7% naar 959,9 miljoen euro. “De resultaten bieden een sterk fundament voor verdere groei en verstevigen onze leidende marktpositie,” aldus Van der Laan.
54 nieuwe winkels
Afgelopen jaar opende Douglas 54 nieuwe winkels, terwijl 144 bestaande winkels verhuisden of werden gerenoveerd. Tegelijk gingen 20 winkels dicht. Zowel België als Nederland vallen onder wat de groep de DACHNL-regio noemt, en waar de omzet met 10% steeg tot net boven de 2 miljard euro. Cijfers per land geeft de keten evenwel niet vrij.
Douglas verwacht in het lopende boekjaar 2024/25 een omzet tussen 4,7 en 4,8 miljard euro en een verdere verbetering van het nettoresultaat naar 225-265 miljoen euro, dankzij operationele efficiëntiewinsten en de aflossing van schulden na de beursgang dit jaar. Nieuwe winkelopeningen in Antwerpen, Salzburg en Berlijn staan ook al op de planning.