Estée Lauder verkoopt minder op de luchthavens en in Azië dan verhoopt, en de kosten en voorraden lopen daardoor op. Het cosmeticamerk maakt nu korte metten en schrapt meer dan 3.000 jobs.
Dalende cijfers
Estée Lauder wil tot 5% van alle medewerkers de laan uit sturen, goed voor 3.150 banen. De ingrijpende herstructurering zal de cosmeticaproducent meer dan een half miljard euro kosten, maar het bedrijf denkt dubbel zo veel te kunnen winnen in operationele winst. De beurswaardering van het merk schoot dan ook de hoogte in na het nieuws.
De belangrijkste reden voor de reorganisatie is de tegenvallende prestaties in Azië, vooral in het segment van de ‘travel retail’. Estée Lauder, dat ook onder andere Clinique in portefeuille heeft, wil de kosten en de voorraden terugdringen en het werkkapitaal verbeteren. Wel boekte het bedrijf in het voorbije halfjaar al vooruitgang, volgens CEO Fabrizio Freda.
In het vorige kwartaal daalde de nettowinst niettemin van 394 naar 313 miljoen dollar (290 miljoen euro). De omzet zakte met 7,4% tot 4,28 miljard dollar (bijna vier miljard euro), met name in de categorieën huidverzorging en make-up. In het Verre Oosten was er zelfs een omzetdaling van 8%. Toch waren die resultaten beter dan analisten hadden verwacht. In de tweede helft van het gebroken boekjaar rekent Estée Lauder ook weer op dubbelcijferige autonome groei.