RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen

icon
Schoonheid/verzorging21 januari, 2016

Etos ziet kansen voor de helft van de 260 DA-drogisterijen. Deze 130 winkels zitten op interessante locaties voor Etos, met name in de grote steden. Dit stelt Etos-ceo Jan Derek Groenendaal in interviews in het AD en FD. De interesse past in de groeistrategie die Etos heeft ingezet. 

 

Voldoende locaties 

Er zijn volgens Groenendaal nog voldoende aantrekkelijke locaties in Nederland voor de drogisterijformule van Ahold. De directeur verbindt wel voorwaarden aan het overnemen van DA-winkels. DA-ondernemers moeten geld hebben om hun winkel om te bouwen naar een Etos. Bovendien moeten ze bij de Etos-filosofie passen.

De overgenomen winkels moeten volgens Groenendaal een uniforme uitstraling krijgen en geen eigen acties en aanbiedingen hanteren. Hierdoor zien Etos-klanten geen verschil tussen franchisewinkels en filialen. 
Etos was al enige tijd in gesprek met ondernemers van DA, dat eind vorig jaar failliet ging. Diverse DA-winkeliers stapten in de afgelopen jaren over naar Etos. DA maakt met de nieuwe eigenaar, Nederlandse Drogisterij Service, een doorstart van de formule. 


Ombouw en restyling

Etos voert als onderdeel van de omzet- en winstgroeistrategie een forse ombouw en restyling van de keten door. De eerste winkels zijn inmiddels omgebouwd naar een nieuwe huisstijl met een veranderde winkelindeling, een zwart design en een nieuw logo. Dat grijpt terug op het allereerste logo van Etos bij de start in 1919. 

Groenendaal zegt in het FD dat het zal gaan om investeringen van minimaal 40.000 en maximaal 200.000 euro per filiaal.  De operatie moet leiden tot een betere omzet en winst en een betere dienstverlening in de winkels. Etos introduceert dit voorjaar tevens een eigen bonuskaart.

 

Groenendaal wil met de nieuwe formule de 240 franchisenemers van Etos meer ruimte geven voor eigen ondernemerschap. De keten telt in totaal 540 winkels in Nederland en ongeveer 2500 werknemers. Etos (Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking) werd in 1919 opgericht als coöperatie voor werknemers van het Philips-concern en in 1931 geprivatiseerd onder de naam Etos. Het bedrijf is sinds 1973 onderdeel van Koninklijke Ahold NV.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 mei, 2025
    Tiny Library laat nu ook Belgen babyspullen huren

    Wordt babyspullen huren het nieuwe normaal? De Nederlandse start-up Tiny Library introduceert zijn circulaire abonnementsmodel nu ook in België. Daarmee speelt het platform in op een groeiende trend.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 mei, 2025
    Marie-Stella-Maris opent tweede Belgische winkel in Knokke

    Op vrijdag 23 mei opent het Nederlandse lifestylemerk Marie-Stella-Maris in Knokke zijn tweede Belgische winkel, de elfde in totaal.

  • icon
    Schoonheid/verzorging7 mei, 2025
    Douglas: hoe een honderdjarige Duitser favoriet van Gen Z werd

    Douglas is een rijzende ster in het Belgische retaillandschap: elke nieuwe winkel trekt lange wachtrijen aan. Nochtans is de Duitse parfumerieketen helemaal niet nieuw onder de zon. Wat maakt de formule plots zo aantrekkelijk?

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN