Slijterijketen Etos is tot een akkoord gekomen rond e-commerce: de franchisenemers van de drogisterijketen zullen delen in de omzet van de webshop, die volgend jaar de virtuele deuren opent.
Zelfstandige winkelhouders delen in online omzet
De Ahold-dochter heeft groen licht gekregen om begin volgend jaar een webshop te openen, schrijft Twinkle, na een akkoord met de franchisenemers over de toewijzing van de online behaalde omzet. Hoe franchising en e-commerce te verzoenen is al vaak een struikelblok geweest voor retailers: bij Hema heeft de kwestie zelfs tot een langdurige rechtszaak en slopende ruzie geleid en ook bij Albert Heijn protesteerden zelfstandige ondernemers eerder tegen de toewijzing van de online omzet.
De druk is voor Etos groot om zelf ook met e-commerce op de proppen te komen, aangezien op Bol.com (net zoals Etos een dochterbedrijf van Ahold Delhaize) heel wat drogisterijproducten online te bestellen zijn. Etos werkt via de marktplaats ook al samen met Bol.com. Etos-topman Jan-Derek Groenendaal wil daarom mee surfen op de online service-trend en hoopt tot een gebundelde abonnementsformule te komen. “We denken er over om via een eigen dienst ook abonnementen aan te bieden op producten die je regelmatig koopt, zoals scheermesjes of luiers”, klonk het eerder in Het Parool.