Henkel verhoogt zijn vooruitzichten voor 2023: de consumentenmerken vertoonden een sterke organische omzetgroei, al is dat nog steeds volledig te danken aan de prijsverhogingen.
Besparingen voor op schema
Henkel klokte vorig kwartaal af op 5,4 miljard euro groepsomzet, goed voor een organische groei zonder wisselkoerseffecten van 2,8%. De groei is te danken aan de consumentenmerken van de groep, die een autonome omzetgroei van 6,2% optekenden. De lijmafdeling trappelt ter plaatse (+0,8%), maar deed met Critica wel een belangrijke overname.
Voor Henkel is de groei een opsteker, want vorig jaar voerde de groep in zijn afdeling Consumer Brands nog een ingrijpende reorganisatie door. Nu kondigt het bedrijf trots aan dat meer dan 80% van de bedoelde besparingen al tegen eind 2023 bereikt zullen zijn. Vooral de segmenten Hair (o.a. Schwarzkopf) en Laundry & Home Care (Persil e.a.) drijven vandaag de groei aan.
Volumes zakken nog
Toch gaat achter de cijfers een complexere realiteit schuil. Ondanks een duidelijke verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal, bleef het verkochte volume dalen. Binnen de consumentenmerken stegen de prijzen gemiddeld met bijna 12%, terwijl de volumes met 5,7% terugvielen. Zeker in Europa bleef de groei daardoor beperkt.
Nominaal was de groepsomzet zelfs 9% lager dan vorig jaar, maar dat is voornamelijk het gevolg van de terugtrekking uit Rusland en de negatieve wisselkoerseffecten die zwaar doorwogen. CEO Carsten Knobel verhoogt van de weeromstuit de verwachtingen voor het hele boekjaar en rekent nu op 3,5 tot 4,5% meer omzet in 2023.