RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel lost verwachtingen in dankzij hogere prijzen en lagere kosten

icon
Schoonheid/verzorging5 maart, 2024
Shutterstock.com

Henkel heeft zijn (verhoogde) verwachtingen netjes kunnen inlossen: vorig jaar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,2% naar 21,54 miljard euro en de bedrijfswinst (EBIT) zelfs met 10,2% naar 2,56 miljard. In absolute cijfers daalde de verkoop wel, daarvoor verwees de Duitse FMCG-reus onder andere naar de situatie in Rusland.

Wisselend rapport

Bij de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten in november duwde Henkel zijn omzetverwachtingen hoger, aangezien het geen problemen had om hogere kosten door te rekenen aan de consumenten. Met +4,2% zat de organische omzetgroei bovenaan in de verwachte vork (3,5-4,5%). De lijmafdeling was daarbij goed voor +3,2%, ook al ging de verkoop er in absolute cijfers met 4% op achteruit. De consumentenmerken konden er 6,1% bij doen (ook hier: 3,3% lager in absolute cijfers, door wisselkoerseffecten en lagere volumes).

Henkel investeerde de afgelopen tijd fors in efficiëntiemaatregelen, en die wierpen volgens CEO Carsten Knobel vruchten af. Ook “positieve verkoopprijsontwikkelingen”, zoals prijsverhogingen tegenwoordig genoemd worden, en maatregelen om de logistieke keten efficiënter te maken droegen bij aan de dubbelcijferige winstgroei. De EBIT-marge verhoogde immers met liefst 150 basispunten naar 11,9%. De fusie van de tak Consumentenmerken gaat volgens Knobel beter vooruit dan verwacht en is nog versterkt met “doelgerichte acquisities”.

Voor het komende boekjaar 2024 zou de organische omzetgroei lager liggen dan in het afgelopen boekjaar (met 2,0 tot 4,0%), maar de EBIT-marge zou verder moeten stijgen naar boven de 12%. In “sleuteldomeinen” verwachten de Duitsers een toegenomen vraag, maar de hoge inflatie en toegenomen rentevoeten kunnen een probleem vormen.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 mei, 2025
    Tiny Library laat nu ook Belgen babyspullen huren

    Wordt babyspullen huren het nieuwe normaal? De Nederlandse start-up Tiny Library introduceert zijn circulaire abonnementsmodel nu ook in België. Daarmee speelt het platform in op een groeiende trend.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 mei, 2025
    Marie-Stella-Maris opent tweede Belgische winkel in Knokke

    Op vrijdag 23 mei opent het Nederlandse lifestylemerk Marie-Stella-Maris in Knokke zijn tweede Belgische winkel, de elfde in totaal.

  • icon
    Schoonheid/verzorging7 mei, 2025
    Douglas: hoe een honderdjarige Duitser favoriet van Gen Z werd

    Douglas is een rijzende ster in het Belgische retaillandschap: elke nieuwe winkel trekt lange wachtrijen aan. Nochtans is de Duitse parfumerieketen helemaal niet nieuw onder de zon. Wat maakt de formule plots zo aantrekkelijk?

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN