Henkel heeft zijn (verhoogde) verwachtingen netjes kunnen inlossen: vorig jaar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,2% naar 21,54 miljard euro en de bedrijfswinst (EBIT) zelfs met 10,2% naar 2,56 miljard. In absolute cijfers daalde de verkoop wel, daarvoor verwees de Duitse FMCG-reus onder andere naar de situatie in Rusland.
Wisselend rapport
Bij de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten in november duwde Henkel zijn omzetverwachtingen hoger, aangezien het geen problemen had om hogere kosten door te rekenen aan de consumenten. Met +4,2% zat de organische omzetgroei bovenaan in de verwachte vork (3,5-4,5%). De lijmafdeling was daarbij goed voor +3,2%, ook al ging de verkoop er in absolute cijfers met 4% op achteruit. De consumentenmerken konden er 6,1% bij doen (ook hier: 3,3% lager in absolute cijfers, door wisselkoerseffecten en lagere volumes).
Henkel investeerde de afgelopen tijd fors in efficiëntiemaatregelen, en die wierpen volgens CEO Carsten Knobel vruchten af. Ook “positieve verkoopprijsontwikkelingen”, zoals prijsverhogingen tegenwoordig genoemd worden, en maatregelen om de logistieke keten efficiënter te maken droegen bij aan de dubbelcijferige winstgroei. De EBIT-marge verhoogde immers met liefst 150 basispunten naar 11,9%. De fusie van de tak Consumentenmerken gaat volgens Knobel beter vooruit dan verwacht en is nog versterkt met “doelgerichte acquisities”.
Voor het komende boekjaar 2024 zou de organische omzetgroei lager liggen dan in het afgelopen boekjaar (met 2,0 tot 4,0%), maar de EBIT-marge zou verder moeten stijgen naar boven de 12%. In “sleuteldomeinen” verwachten de Duitsers een toegenomen vraag, maar de hoge inflatie en toegenomen rentevoeten kunnen een probleem vormen.