Het Duitse Henkel schrapt 2000 banen door de afdelingen schoonmaak- en schoonheidsproducten samen te smelten. De reorganisatie is al langer bekend, maar nu worden ook de gevolgen voor het personeel duidelijk.
2000 mensen voor 500 miljoen
De producent van was- en verzorgingsproducten als Persil en Schwarzkopf voert een ingrijpende herstructurering door. Voortaan gaan de afdelingen beauty en wasmiddelen samen door het leven als één businessunit. Alleen de afdeling met lijmen blijft op zichzelf staan, omdat deze ook vakmensen en bedrijven bedient.
Al in januari maakte Henkel deze reorganisatie bekend, zonder toen te zeggen wat precies de gevolgen zouden zijn voor de medewerkers. De directie moest eerst nog rond de tafel gaan zitten met de vakbonden. Nu is de kogel wel door de kerk: de herstructurering kost 2000 banen wereldwijd, voornamelijk in de verkoop en administratie, bericht MarketScreener.
De ingreep moet een besparing van 500 miljoen euro opleveren op middellange termijn: Henkel hoopt ongeveer 250 miljoen euro per jaar te besparen tussen nu en eind 2023. De samensmelting zal namelijk in twee fases verlopen in de komende twee jaar.
Alleen nog hoge marges
Op termijn vallen mogelijk nog ontslagen, aangezien het bedrijf ook zijn merkenportefeuille herevalueert. Alle merken en takken die minder dan een miljard euro omzetten, neemt het bedrijf onder de loep. Onderdelen die niet voldoende groeien of rendabel zijn, worden mogelijk stopgezet of verkocht. Het doel is een organische omzetgroei van 3 tot 4% en winstmarge rond de 15% op middellange tot lange termijn.
“Door ons consequent te richten op bedrijven en merken met hoge brutomarges, creëren we de voorwaarden om onze winstprestaties te verbeteren, net als extra middelen voor verdere investeringen in groei,” zei Wolfgang Koenig, binnenkort hoofd van de nieuwe unit ‘consumer brands’. Tegelijk heeft de nieuwe topman interesse in overnames om de afdeling te verrijken.