RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags ontslagen
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen HerstructureringPersoneelsbeleid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel zet 2000 medewerkers bij de vuile was

icon
Schoonheid/verzorging5 mei, 2022
Shutterstock.com

Het Duitse Henkel schrapt 2000 banen door de afdelingen schoonmaak- en schoonheidsproducten samen te smelten. De reorganisatie is al langer bekend, maar nu worden ook de gevolgen voor het personeel duidelijk.

2000 mensen voor 500 miljoen

De producent van was- en verzorgingsproducten als Persil en Schwarzkopf voert een ingrijpende herstructurering door. Voortaan gaan de afdelingen beauty en wasmiddelen samen door het leven als één businessunit. Alleen de afdeling met lijmen blijft op zichzelf staan, omdat deze ook vakmensen en bedrijven bedient.

Al in januari maakte Henkel deze reorganisatie bekend, zonder toen te zeggen wat precies de gevolgen zouden zijn voor de medewerkers. De directie moest eerst nog rond de tafel gaan zitten met de vakbonden. Nu is de kogel wel door de kerk: de herstructurering kost 2000 banen wereldwijd, voornamelijk in de verkoop en administratie, bericht MarketScreener.

De ingreep moet een besparing van 500 miljoen euro opleveren op middellange termijn: Henkel hoopt ongeveer 250 miljoen euro per jaar te besparen tussen nu en eind 2023. De samensmelting zal namelijk in twee fases verlopen in de komende twee jaar.

Alleen nog hoge marges

Op termijn vallen mogelijk nog ontslagen, aangezien het bedrijf ook zijn merkenportefeuille herevalueert. Alle merken en takken die minder dan een miljard euro omzetten, neemt het bedrijf onder de loep. Onderdelen die niet voldoende groeien of rendabel zijn, worden mogelijk stopgezet of verkocht. Het doel is een organische omzetgroei van 3 tot 4% en winstmarge rond de 15% op middellange tot lange termijn.

“Door ons consequent te richten op bedrijven en merken met hoge brutomarges, creëren we de voorwaarden om onze winstprestaties te verbeteren, net als extra middelen voor verdere investeringen in groei,” zei Wolfgang Koenig, binnenkort hoofd van de nieuwe unit ‘consumer brands’. Tegelijk heeft de nieuwe topman interesse in overnames om de afdeling te verrijken.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN